MUSIK

Stjärnpianist till Mo kyrka

Helge Kjekshus räknas till de allra främsta pianisterna i Norge och han har uppträtt på kammarmusikfestivaler världen runt och varit inbjuden solist i flera stora symfoniorkestrar. Torsdag 2 juli spelar han i Mo kyrka.

Helge Kjekshus föddes i Toronto 1968, arbetade under 2009-2021 vid Piteå musikhögskola och är sedan 2021 biträdande professor vid UiA, Universitetet i Agder i Kristiansand. Han har bland annat uppträtt i Nordamerika, Sydkorea och Japan, samt i flera europeiska länder. Som solist har han uppträtt med Saint Petersburg Philharmonic Orchestra, Santa Fe Symphony Orchestra, Bern Symphony Orchestra, Köpenhamns filharmoniska orkester och andra stora orkestrar i hela Skandinavien.

Kjekshus har gjort sig känd som en pianist som spelar allt utantill och som alltid lägger hela sin själ i sina framföranden, vilket ger ett helgjutet intryck med både skärpa och finkänslighet. Under rubriken ”Blomsterkransar” bjuder han i Mo kyrka på musik av Alexander Scriabin, Sergei Rachmaninoff och Edvard Grieg. 

 

Publicerat