TRAFIK

B-O är bäst i Sverige

Sveriges bästa busschaufför kommer från Örnsköldsvik. Och ändå har B-O Åhrström bussförarjobbet hos Byberg & Nordin bara som bisyssla.

Efter två gallringar kallades de 20 bästa bussförarna i början av september till Arlanda Stad för att göra upp i Bussförar-SM. De tävlande sattes på prov i kundbemötande och service, katastrofövning, precisionskörning framåt och bakåt, fickparkering samt eko-driving – slutsegraren B-O Åhrströms favoritgren.

– Jag vurmar extra för eko-driving, det är ett av de absolut viktigaste momenten. Det gäller bland annat att släppa gasen vid rätt tillfälle, redan innan en uppförsbacke är slut så att man utnyttjar bussens rörelseenergi maximalt. Eko-momentet var väldigt roligt och efteråt hade jag ett så enastående långt försprång till de andra att några ville komma fram och ta selfies med mig, berättar B-O och ler brett.

Alla som vill kan söka in till Bussförar-SM,som arrangeras av Sveriges Bussföretag i samarbete med branschtidningarna Res- och Trafikforum. Bussförar-SM avgjordes för 20:e året i rad och syftet är att visa hur viktig bussförarnas kompetens är.

– Första grovsållningen sker genom ett ganska komplicerat teoriprov på tid och därifrån går 40 personer vidare till semifinal med ett prov i soft skills. När jag blev uttagen till finalen förberedde jag mig noga och tog
anställning i Stockholm för att köra de bussar jag visste skulle användas i tävlingen. Det är ganska stor skillnad att köra med en 12-stegad växellåda och en 8-stegad.

Momenten i finalen är inte desamma varje år och nytt för i år var ”Kundbemötande och service”.
– Vi fick in en skådespelare i bussen som var på fruktansvärt dåligt humör och så hände saker som vi måste hantera. Man blir betygsbedömd efter hur man klarar av att mildra situationen. Vi hade också en katastrofövning där dockan Gunnar drabbades av andnöd och hjärtstopp. Det var en väldigt intressant dag och arrangörerna hade verkligen ansträngt sig för att göra en bra tävling.

B-O tog busskortet 1992 men bussföraryrket är en ren bisyssla för honom.
– Jag har jobbat utomlands som företagsrekonstruktör och företagschef. Men det jag gör som busschaufför är samtidigt ett signum för mig själv, allt jag gör ska vara så bra som möjligt. Jag tycker om kundinteraktionen och jag vill att kunderna ska ha en bra upplevelse på resan.

Nu efter SM-vinsten, finns det nya mål att sikta på?

– Universums bästa ... nej, jag bara skojar. Men det vore hyckleri att säga att det inte är ett viktigt pris och självfallet är det ett bevis på att det jag gör är rätt. Det är som att vinna det fina tv-priset Kristallen, fast för tunga persontransporter. Nu hoppas jag att vi efter pandemin kan få i gång det smarta kollektiv-
åkandet i stället för att folk ska sitta i egna bilar. Och jag fortsätter på samma inslagna bana som tidigare, att vara glad och trevlig. Jag kommer också att hålla bussförarbiten i gång, det är en ren passion och jag uppmanar folk att söka sig till bussföraryrket – det är så trevligt.

Publicerat