FÖR NÖJES SKULL

"Pusselbitarna har börjat lägga sig"

Efter över 20 år i Stockholm har Mårten Eriksson med familj vänt hem till i Örnsköldsvik och en efterlängtad, lugnare tillvaro.
– Numera väljer jag noga vilka jobb jag gör, pengarna är skitsamma, säger musikern och låtskrivaren av bland annat dunderhiten "Genom eld & vatten".

Frontfigur i Mårtens Hjältar, producent och en eftertraktad låtskrivare – Mårten Eriksson, nyss fyllda 54, har haft många järn i elden och jobbat med såväl svenska som internationella stornamn till artister. Ofta tillsammans med sin fru Lina. Tavlorna på ena vardagsrumsväggen i Bjästa skvallrar om en del av framgångarna. Här hänger skivor som sålt både guld och trippelt platina, alla skrivna, mixade eller textförfattade av Mårten och Lina, ibland var för sig, ibland tillsammans.
Tiden när rampljuset lyste som starkast saknar han dock inte.
– Nej, nej, nej, nej, nej. Det var så fruktansvärt intensivt där ett tag att jag tappade glädjen till musik. Jag uppskattade det inte, ville bara ha tyst. Nu är det så jädra skönt att gå till ett jobb och komma hem efteråt. Att "nu är arbetsdagen slut", säger Mårten Eriksson som 1979 flyttade från Kalix via Robertsfors till Örnsköldsvik.

Efter 22 år i Stockholm är han sedan midsommar tillbaka. Numera med huvudsysslan att vara musiklärare på Bjästa- och Sidensjöskolan samt gitarr- och bandlärare på Kulturskolan. Två livsförändringar han trivs alldeles förträffligt med.
– Vi pratade flera år om att flytta hem, det var mycket skjutningar och jäkelskap i Farsta. Nu har pusselbitarna börjat lägga sig. Jag bygger en studio i källaren bara för om jag får feeling och vill plinka lite. Jag har fortfarande ena foten i musiken men inte alls som tidigare – framför allt vill jag bara göra roliga grejer, pengarna är skitsamma. Det är lyx att säga när någon ringer, att; "Nä, jag har ingen lust".

Annat var det förut. Hemmastudion i huvudstaden lämnade Mårten endast för att äta och när det var som mest stressigt tog ett drogberoende i form av amfetamin överhanden. I dag har han varit drogfri i snart tio år.
– Jag pundade bort mig fullständigt. Då kände jag; vill jag tillbaka till den typen av liv? Med stress, kniven på strupen, få in pengar från produktioner. Nä, jag vill ha ett vanligt jobb med rutiner. Så jag bestämde mig för att göra något helt annat.
Något helt annat blev att köra lastbil – i åtta år. 
– Världens bästa jobb. Jag körde hela Sverige och mycket i Finland, vår hund Hatchi var alltid med och jag puttrade på och lyssnade på hysteriskt många ljudböcker. Det blev en fruktansvärt skön kontrast och något av en process, sägar Mårten och fortsätter:
– Vi satt och pratade för inte så längesen, jag och Lina, att "jämför livet nu med 2015". Efter att jag kom ut från min behandling hade jag en skatteskuld och noll kronor på kontot. Allt var ett nattsvart mörker. Men nu sitter vi här med hus och trivs fantastiskt med livet. Otroligt skönt ­– otroligt skönt. Det enda jag behöver vara uppmärksam på är att inte slänga in mig i för mycket, så att man har en fritid. Det är en medveten strategi.

Numera njuter Mårten av den tid han inte behöver viga till något speciellt.
– Det finns alltid att göra med hus, men jag kan glida runt här hemma med mjukisbrallor och gubbtofflor och stöka på. Fantastiskt skönt. Nu kan jag vara Mårten privat. Jag kommer hem en fredagkväll och så bara – "helg!". Då sätter jag ofta på någon musik som gör mig glad.
Vad kan det vara?
– När jag växte upp var det väldigt polariserat, antingen var man hårdrockare eller syntare. Jag tillhörde den första kategorin. Men jag hade en kompis som introducerade mig för Simple Minds och det var den perfekta cross-overn. Som plattan "Once Upon a Time", den har ett fruktansvärt bra ljud. En platta som låter dåligt är inte rolig att lyssna på. Det finns så klart undantag, exempelvis de tidiga Black Sabbath. Deras första sägs att de spelade in och mixade på en dag för att hinna med sista beställningen på puben innan stängning.   
– Men jag har alltid varit en låtkille. En bra låt är bra oavsett genre. För mig bygger musik på melodi. Vad som är en bra melodi är ogreppbart, det är något som fäster. Det har jag ju också lärt mig i mitt eget låtskrivande, att det här – det här kan bli något.
Du har skrivit, mixat eller producerat för bland annat Westlife, Bo Kaspers Orkester, Primal Scream, Marie Fredriksson, Top Cats, Bananarama, Alexander Rybak ... Vad är du mest stolt över?
– Utan tvekan "Genom Eld & Vatten" med Sarek. Nu snackar vi 95-96 när jag bodde i Domsjö. Låten tog en halvtimme att skriva när jag väl fick refrängen i skallen. Jag skickade in den till Mello sju år i rad och den kom inte med förrän sista försöket. Den placerade sig sexa i finalen. Normalt sett brukar sedan en mellolåt dö efter ett halvår. Men inte den här, den har fortfarande 1,5 miljoner streams per år. Hur många mellanstadieelever kommer liksom ihåg en låt från 2003? Ingen. Men den här kan de. Den sjungs på hockeyarenor av djurgårdsfans, fast de har gjort om texten till "Vi hatar AIK" (skratt) – och de senaste tio åren har det bara ökat; Fröken Snusk har bland annat gjort en cover. Skitkul. Den genererar 150 000 spänn per år. Samtidigt kan man skriva en låt som ligger etta på varenda playlist och sålt trippelt platina, som Marie Picassos "Idol"-vinnarlåt "This Moment". Den är stendöd. Ger inte en spänn.
Blir det fler mellolåtar?
– Varken jag eller Lina har lust till det. Men jag snackade med Håkan Hemlin (Nordman) om att kanske göra något, bara i hans namn. Han vill komma upp hit och fiska framöver. Även med Rolf Nordström (med i För Nöjes Skull vecka 25, 2020), min gamla barndomsvän. Då blir det något i bästa Rush-anda! Kanske också med Magnus Carlsson, bara för att han är så genuint supertrevlig.
Det står "Be Nice" på din t-shirt.
– Ja, man ska vara trevlig, snäll och positiv. Det blir så mycket roligare då.

MÅRTENS FAVORITER

Favoritplattor genom tiderna

1. Rush – "Permanent Waves" (1980). Märkliga 7/8-delslåtar som inte var storebrorsans grej, så jag snodde den från hans rum och blev helsåld. Jag hade lyssnat mycket på Saxon, Iron Maiden men med Rush blev det: "Shit, kan man göra så här också?".
2. Rammstein ­­– "Mutter" (2001). Fruktansvärt bra hårdrock, det finns bara ett band som låter som dem. Till Lindemann är inte någon mästersångare, det är lågmält men med blytunga riff och refränger med världens häftigaste melodier. Och ingen kommer i närheten av deras liveshower med ljud och ljus.
3. A-ha – "Foot of the Mountain" (2009). Otroligt bortglömd platta, inga hits, ingenting. Här gick de tillbaka till 80-talssyntpopen, verkligen. En skitbra, överraskande skiva som jag bara sprang på på Spotify. Jättebra produktion, bra sound, bra låtar.

 

3 favoritlåtar 

1. "Born in the U.S.A." – Bruce Springsteen (1984). På alla sätt en genialisk tvåackordslåt. Hela syntriffet i början – "go gee, go gee"... och sedan "boff, boff" (Mårten trummar på bordet). Jag älskar sådan här bredbent, amerikansk rock. Det blir så intensivt, Bruce skriker fram den, lite halvsurt och halvjävligt på sina håll men det är så fruktansvärt bra. Jag får energi. Konserten 2016 på Ullevi var den bästa ever, fyra timmar utan paus, när en låt klingade ut var det bara: "One, two, three, four!". Det gick i ett.
2. "Sundance Kid" – Kent (2002). Otroligt coolt sound och produktion. Jocke Bergs text, hela uppbyggnaden, om hur han flyttade från Eskilstuna till Stockholm, är den bästa han skrivit. "Ammunitionen tog slut till sist, nu kan ni kalla mig the Sundance Kid, den fria viljan var vår tonårsdröm, men vi är bara instinkt, bara djur och allt är lögn". Fantastiskt bra. När Kent först kom tyckte jag att de spelade dåligt och slarvigt, med just den här plattan ("Vapen och Ammunition") insåg jag hur fruktansvärt bra låtar de skriver.
3. "The Spirit of Radio" – Rush (1980). Rush kommer alltid igen. De spelade på Gröna Lund 1980, sedan dess var de inte här förrän 2004. Jag var nog först av alla att köpa biljett till Globen och jag ringde Fredric Wedin (Verkställande byrån och med i För Nöjes Skull vecka 16, 2019), han jobbade på Warner då. Jag sa: "Jag skiter i hur du löser det men jag ska träffa Rush!". Då fixade han en meet and greet. Skitkul!

 

3 favoritljudböcker

1. "Väckelse" ­­– Stephen King (2014). Otroligt spejsad. Har alltid gillat hans böcker, han skriver på ett så jäkla bra sätt. Tidigare var böckerna mer skräck, nu är de på ett psykologiskt plan. Vem som läser upp är viktigt, Reine Brynolfsson är väldigt bra här. 
2. "En man som heter Ove" – Fredrik Backman (2012). Så fantastiskt jäkla bra bok, jag gillar hela Ove som person. Lina brukar säga att jag är lik honom, att det ska vara ordning och reda, liksom. Jag kan reta ihjäl mig på folk som inte kan parkera bilen rätt. Man ska vara snäll men ibland blir jag skogstokig.
3. "Fallet Thomas Quick" ­­– Hannes Råstam (2012). En av de bästa jag läst. Så otroligt fascinerande hur psykiatrin kunde skapa en seriemördare med hjälp av återgestaltningsterapin, trots alla varningsflaggor om att skapa falska minnen. Att någon döms utan tillstymmelse av teknisk bevisning. Hur är det möjligt? Hannes var så orädd som grävande journalist.

 

Album som påverkat

1. "Live Sådan" – Gasolin (1976). Fick mig att börja spela gitarr när jag var sex. Oj, vad jag lyssnade och tog ut låtarna, helt besatt. Jag greppade ganska fort att planka grejer, att lyssna och få det att låta likadant. Tidigare, på kommunala musikskolan, gällde att lära sig noter men jag begrep inte syftet. Så jag memorerade, fast ibland noterade läraren att jag kom ihåg fel. Jag kan fortfarande inte en notjäkel i dag. Eller, jo – lite kan jag följa med.
2. "Barn av vår tid" – Nationalteatern (1978). Min första konsert, i Nolaskolans aula. Så coolt och stort. Och låtarna är fruktansvärt bra, som "Men bara om min älskade väntar". Jag spelade trubadur på gamla Kina när jag först träffade Lina. Hon kom fram och önskade den låten – hur kunde en 18-åring känna till den? När vi sedan gifte oss spelade jag den igen på vårt bröllop.
3. "Blizzard of Oz" – Ozzy Osbourne (1980). Plankade även mycket från den här. Roligt är att basisten Rudy Sarzo spelade för Anders Rönnbloms soloprojekt Social Disorder, hemifrån Los Angeles, och jag mixade och satte ihop allt. Det är ett sådant jäkla klipp i hans bas, så tajt och så mycket distinkt energi.

 

3 fredagsglada låtar

1. "Deutschland" – Rammstein (2019). Fredag – då åker Rammstein på, alltså. Då är det verkligen "Gud, vad skönt".
2. "The Riddle" – Nik Kershaw (1984). Lyssna på versen, hur konstig som helst, så udda ackord skulle inte fungera i dag. En annorlunda melodi jag alltid gillat. Det finns också en folkton i den och det slår an en sträng. Jag och Lina har exempelvis jobbat mycket med Nordman, hon skrev texterna till hela "I lågornas sken"-plattan och jag spelade bas under två turnéer. Min teori om att svensk musik slår så mycket internationellt är att vi har den mångåriga traditionen av folkmusik och spelmän, folktonen går igen i dagens popmusik och tydligen tycker omvärlden om den också.
3. "Just Can't Get Enough" – Depeche Mode (1981). Sitter i ryggmärgen sedan uppväxten. Får du till en världshit med två ackord har du gjort det genialiskt enkelt, krånglar du till det fattar inte folk. Jag har en tendens att krångla till det, när jag tycker att ett ackord är jättebra säger Lina "det låter för jävligt, ta bort hälften av fingrarna!". Vi är ett jättebra team.

 

3 favoritfilmer

1. "Da Vinci-koden" (2006). I och för sig var boken mycket bättre, Dan Brown är en favoritförfattare med den här, "Inferno" och "Den förlorade symbolen". Den sista är en otroligt bra bok. HBO-serien inte lika bra.
2. "Gökboet" (1975). Verkligen en "Shit, vilket bra film". Jack Nicholson är så bångstyrig som patient och så just slutscenen då man ser honom lobotomerad. Sorgligt, egentligen. Så var det ju på den tiden, hur många tvångslobotomerades inte? Jag håller på att undervisa Hilding (sonen) i bra filmer och nyss såg vi även "The Shining". Vi väljer gamla klassiker varje helg.
3. "Sagen om ringen"-trilogin (2001-2003). Måste ha sett 25 gånger, de första fem gångerna på bio och hela tiden upptäckte jag nya saker. Rollistan är fantastisk. Jag gillar hela fantasyvärlden.

 

3 bra gitarrsolon... eller 4!

1. "Hotel California" – Eagles (1974).
2. "Another Brick in the Wall" – Pink Floyd (1979).
3. "Stairway to Heaven" – Led Zeppelin (1971).
Det är inga favoritband, men just gitarrsolona är så innihelsikes bra. Och så en fjärde... "Purple Rain" med Prince. Alltså, glöden i den första gitarrtonen, sådant hör man inte längre. Hade man kunnat mäta energin i den första tonen hade det lett till härdsmälta. Prince var en gudabenådad gitarrist.

Länkar
Publicerat