Cornelia Brogell, som fyller 19 år nu i juli, tilldelades som vi tidigare berättat om Perdido Jazz & Blues stipendium. 16 juli fick hon officiellt sitt stipendium under traditionella Sommarjazzen, som arrangerades för 15:e gången på Dekarsögården.
– Hur häftigt som helst! Att få den uppmuntran och konfirmationen att någon sett vad jag gjort känns väldigt bra. Särskilt efter ett kämpigt sista år på gymnasiet, sa Cornelia, som började spela elbas när hon var 7 år och upptäckte kontrabasen för bara ett par år sedan.
– Jag spelade med LUST (Länsungdomsstorbandet i regi av Musik Västernorrland) ett år och då kände jag att jag verkligen fick upp ögonen för jazz.
Under Sommarjazzen ville hon tacka många men nämnde specifikt Pelle Elfving (Perdido), Simon Fransman (musiklärare) och Fredrik Norén (tidigare jazzproducent på Musik Västernorrland).
– Utan dem hade jag inte stått här idag, sa Cornelia som sedan visade prov på sitt kunnande.
Hon spelade elbas på Count Basies ”April in Paris”, på ett alldeles utmärkt sätt, och den sånginsats hon därefter visade upp på Duke Ellingtons ”Caravan” var i absolut toppklass. Cornelia känns alldeles självklar på scenen och hon agerar med stort självförtroende och är begåvad med en fantastisk styrka i rösten.
Cornelia tilldelades inte bara Perdidos stipendium, hon fick även Tage Hellmans stipendium som han instiftade till minne av vännen och musikerkollegan Erik Norström som gick bort 2019 och dessförinnan var en återkommande gästartist på Sensommarjazz som Perdido tidigare arrangerade på Dekarsögården.
De båda stipendierna kommer väl till pass då Cornelia efter sommarn kan se fram emot ett mycket spännande år.
– Jag har kommit in på en internatskola på Cypern, jag ska gå på en bibelskola i ett år och det blir verkligen en chans att ta mig ut i världen. När jag kommer tillbaka funderar jag på att söka vidare och utbilda mig inom musiken, berättar Cornelia.
Konserten i övrigt? Jodå, Lisa Bodelius som bland annat tilldelats Monica Zetterlund-stipendiet för sin leklust och mångsidighet i både trombonspel och komposition gjorde ingen besviken. Hon bjöd tillsammans med lokala Tobias Helén Trio (Tobias på bas, Martin Eklöf, trummor och Mattias Lundqvist, piano) på ett mycket varierat program där hon blandade egna kompositioner med jazzstandards som J. J. Johnsons ”Lament”, Charlie Parkers ”Cool Blues”, Chet Bakers ”But not for me” och Buddy Johnsons ”Save your love for me” samt klassisk musik i form av vackra och melankoliska ”Libera me” ur Gabriel Faurés dödsmässa ”Requiem”.
Dessutom fick publiken i den fullsatta logkyrkan höra två låtar av den blinde Husumfödde pianisten Reinhold Svensson (1919-1968): glada och somriga ”Svallvågor” samt fartfyllda ”Queen of Saba”. Perdidos tidigare ordförande Pelle Elfving hade själv önskat att Lisa Bodelius och trion skulle spela dessa låtar, lämpligt nog på Reinholds namnsdag 16 juli.