Farthinder har tidigare funnits på Kornvägen i Domsjö men dessa ersattes av 30-skyltar. Det vill en förslagsinlämnare nu ändra på, farthindren var effektivare.
”Den sträcka som tidigare hade farthinder ses nu (förmodligen undermedvetet) som en händelselös sträcka mellan två korsningar där majoriteten av alla bilister passar på att spara några sekunder i tid. Många verkar även ta upp telefonen och göra bort administrativa uppgifter innan fortsatt resa på större vägar. Detta resulterar i att ouppmärksamma förare blåser förbi både vuxna och barn utan att ens sänka farten när vägen är uppenbart befolkad. Mellan farthindren som tidigare fanns bor nu tre barnfamiljer som alla gärna förblir utan allvarliga skador eller dödsfall. Snälla, ge tillbaka farthindren. Dom fungerade.” skriver en småbarnsförälder.
Sänk hastighet på Björnavägen från återvinningen till Krönvägen, från nuvarande 60 km/tim till 40 km/tim.
”Efter den vägsträckan ligger bland annat avfart till Hägglunds IoFK, verkstadsindustrier och Dagvård Kroksta & Flora. Hägglunds storsatsning på fotbollsområdet kommer att innebära kraftig ökning av barn och ungdomar till området. Vägsträckan trafikeras också av en hel del tung trafik.” skriver förslagsställaren.
Ett förslag handlar om att en del av Hamngatan bör dubbelriktas från Viktoriaesplanaden.
”Om man vill, eller behöver, parkera på P-platsen som finns där studentbostäderna fanns i hörnet Viktoriaesplanaden och Hamngatan och kommer Viktoriaesplanaden söderut, eller Hamngatan från museet, måste man köra in på Trädgårdsgatan, upp på Nygatan, in på Hamngatan och där kunna svänga in på P-platsen. Då den omvägen är fullständigt onödig, både tids- och utsläppsmässigt, så är mitt förslag att Hamngatan dubbelriktas så långt in från Viktoriaesplanaden att det går att köra in på P-platsen den vägen.”
Sök på E-förslag på ornskoldsvik.se för att läsa alla aktuella förslag, och rösta på dem som du anser bör tas upp till politisk behandling. Ett förslag behöver minst 50 röster under 90 dagar från att det lämnats in för att det ska behandlas av berörd nämnd i kommunen.