Triennalens undertitel är "Det stora oväsendet" och de 32 konstnärerna som visar verk på nio olika platser i Västernorrland lyfter fram en lokal och historisk dimension av häxprocesserna. Men de vill också visa att samma maktstrukturer som utgjorde grogrund för det fruktansvärda som skedde 1675 går att finna världen över och i alla tider. Även i dag ser vi hur polarisering, konspirationsteorier och auktoritära system göder förtryck i samhället – inte minst av kvinnor och olika minoritetsgrupper.
På Örnsköldsviks museum & konsthall deltar Anna Norvell, Linnéa Falck, Trinidad Carrillo och Ida Idaida, vars gigantiska – och skrämmande – installation ”Djupare, djupare, djupare” dominerar i konsthallen.
– Det handlar om kvinnors frihet och hur kvinnors kroppar behandlats genom historien, säger Ida Idaida, född i Mora, uppvuxen i Östergarn på Gotland och numera verksam i Stockholm.
Hennes verk är en motorstyrd konstruktion av trä och metall, fylld med vatten, och när ett ramverk sätts i rörelse doppas textil i vattnet samtidigt som ihopkopplade delar rör sig mot golvet och långt upp mot taket vilket också skapar ljud. Verket visades ursprungligen på grupputställningen Jordskugga på Norrköpings konstmuseum förra året.
– Där utforskade jag arkivet för oförklarade fenomen och blev oerhört påverkad, säger Ida, som intresserat sig för medeltidens häxprocesser, exorcism och inkvisitionen – den katolska kyrkans institution som jagade och dömde kättare, människor som ansågs avvika från den katolska läran.
Ida Idaida visar också upp ett stort verk i närheten av Herrgårdsparken i Köpmanholmen. ”Autonomi” är en rödfärgad träskulptur med spetsiga pålar och rostiga kedjor. Även det här verket har rörliga delar och i kedjorna hänger tygremsor som man med lite fantasi kan ana att de bär på spår av blod. Det ser sannerligen ut som något medeltida tortyrredskap.
– Den grundar sig i när vi 2021 firade 100 år av demokrati och då läste jag mycket om våld mot kvinnor i allmänhet, och det finns så väldigt hemska berättelser. Våld mot kvinnor pågår även idag, det är en häxjakt som fortfarande sker.
I Herrgårdsparken finns också verk av Björn Ola Lind, Elme Ämting, Joanna Lombard och Katarina Pirak Sikku.
5 juli invigs ytterligare en del av Triennalen 2025 i Brynge kulturområde och där medverkar konstnärerna Elin Berge, Lisa W Carlson & Jim Hoult, Ylva Westerlund samt Kerstin Lindström. Kerstin, som i fjol tilldelades Nätradalens Konststipendium, öppnar samtidigt en egen utställning i Brynge Konsthall.
Triennalen 2025 – Det stora oväsendet drivs av Konstfrämjandet i Västernorrland i samarbete med Konststrategisk verksamhet Region Västernorrland och Västernorrlands museum, med stöd av Kulturrådet och stiftelsen Längmanska kulturfonden. Konstnärliga ledare är Karolina Aastrup och Helena Byström.
Det är ett imponerande konstprojekt som vill peka på att begreppet häxjakt används än idag, 350 år efter det att 72 personer – de allra flesta kvinnor – brändes på bål i Torsåker. ”Det stora oväsendet” kallas den masshysteri som ägde rum åren 1668-1676 då antalet häxprocesser ökade dramatisk.
Även idag förföljs enskilda individer, politiska och religiösa motståndare och hela folkgrupper, ett historiskt mönster som kan leda till konflikter, krig och i värsta fall folkmord. Häxjakter pågår fortfarande – år 2025.