Förbifart Örnsköldsvik tillbaka på agendan

Förhoppningarna har funnits i många år, men projektet har gång på gång skjutits på framtiden. Nu har frågan åter väckts till liv.

Kommunens tillväxtchef, Anders Jäger, har nyligen varit i Stockholm för att träffa företrädare som arbetar med investeringar och entreprenörer som i sin tur bygger tunnlar och övrig infrastruktur. Det var deltagare från en rad länder i Europa, England och Kanada som träffades för att lyfta behoven och diskutera alternativa fi-
nansieringslösningar som även den svenska regeringen och Trafikverket öppnat upp för.

Så nu är en lösning för den hårt trafikerade E4-sträckan genom centrala Örnsköldsvik åter på agendan.

– De har såklart inte sagt ja än, men jag uppfattar dem som positiva, säger Anders Jäger.

Vilka projekt som tas med i den nationella planen fattas det beslut om i augusti för att i sin tur fatta ett slutgiltigt beslut nästa vår.

– Vi hoppas så klart att vi ska hamna i ett av projekten och min känsla är att vi ligger väldigt bra till för att prioriteras nationellt och inkluderas i Trafikverkets kommande plan. Om alla stjärnor står rätt så kommer tunnelbygget köras i gång 2030 med en byggtid på fem år, fortsätter Anders Jäger.

Idén om en tunnel genom Åsberget har funnits i decennier, men aldrig nått hela vägen till ett investeringsbeslut. E4-trafiken rakt genom centrum, med både buller och utsläpp som följd, har kommuninvånarna i massor av år vant sig vid. Genom åren har de hört önskningarna om en förbifart som inte bara skulle avlasta innerstan, utan också skapa nya möjligheter för stadsutveckling och förbättrade kommunikationer längs Norrlandskusten.

– På Centralesplanaden passerar det mellan 21 000 och i bland 23 000 fordon varje dag och enligt beräkningar så kommer det 2040 att passera cirka 40 000 fordon dagligen. Med de fördröjningar det innebär kommer exempelvis transportbranschen spara massor av tid och pengar på en förbifart och knappast klaga över att den är avgiftsbelagd, säger Anders Jäger.

Hans resa till Stockholm är ett led i kommunens långsiktiga arbete för att förverkliga projektet som bedöms kosta cirka 2,6 miljarder kronor. Diskussionerna om en förbifart i Örnsköldsvik började alltså redan på 1970-talet och under åren har Trafikverket genomfört flera analyser. I en effektbedömning från 2021 bedömdes en tunnel genom Åsberget som samhällsekonomiskt lönsam.

Trots det har projektet inte prioriterats i de nationella infrastrukturplanerna. Efter att projektet än en gång inte inkluderades,
då i planen för 2022–2033, beslutade kom-
munen att söka alternativa finansieringslösningar. Det som nu alltså innebär en infrastrukturavgift för den nya tunneln.

Vad talar för att projektet inkluderas i Trafikverkets plan den här gången?

– Därför att det är ett projekt som är grundligt genomgånget med en väldigt låg risk mot andra infrastrukturprojekt samt att vi har en rapport där vi presenterar en bra finansieringsmodell, säger Anders Jäger. l

Publicerat