Varje år mäter Svenskt Näringsliv sina medlemmars upplevelser av att driva företag i den egna kommunen. I enkäten får företagen bland annat svara på frågor om kommunens service och bemötande, dialogen med kommunens beslutsfattare och kommunens upphandlingar.
I årets enkät ger medlemmarna 3,2 av 6 möjliga i totalbetyg till Örnsköldsvik, en förbättring från 2023 då betyget var 3,1. Rikssnittet är 3,45. Största förbättringen handlar om dialog med kommunen i viktiga frågor för företagen, medan högsta betyget 4,1 får enkätfrågan om påverkan av brottslighet och otrygghet. Glädjande är också att betyget på frågan om hur företagen upplever politikers och tjänstepersoners attityder ökade.
Sammanlagt besvarade 195 företag i Örnsköldsvik enkäten, vilket motsvarar en svarsfrekvens på 49 procent. Av de svarande hade 71 procent av företagen haft kontakt med kommunen det senaste året. Rankingresultaten kommer att presenteras 24 september.
Örnsköldsviks kommuns näringslivschef Fredrik Holmgren ser positivt på att företagen lämnar ett högre betyg i årets mätning av det lokala företagsklimatet och att kommunen visar på en positiv trend i mätningen.
– Skönt att även denna mätning visar att vi är på rätt väg när det gäller vårt lokala företagsklimat, målet är att våra företag ska uppleva att Örnsköldsviks kommun ger god service. Det ska vara enkelt att nå fram, få svar, föra dialog och kontakten skall upplevas värdeskapande, säger Fredrik Holmgren, näringslivschef vid Örnsköldsviks kommun.
Mer om företagsklimatet i Örnsköldsvik på Svenskt Näringslivs webbplats.
Läs om Örnsköldsviks kommuns toppbetyg i SKR:s servicemätning Insikt.