7an 20 år

Jubilar med ljus framtid

Ågrenshuset med Johan Eklund i spetsen är i dag hundraprocentig ägare av Tidningen 7. Det var Ågrenshuset som startade tidningen och Johan blickar tillbaka med stolthet samtidigt som han nyfiket ser framåt.

Tvekade ni där i början innan ni vågade köra?

– Vi vägde för och emot fem år innan, då vi räknade och funderade på vad det var för produkt vi skulle göra. Bilden var inte tydlig då men under 2004 fick Anders Ögren uppdraget att projektera på allvar och när det blev mer konkret bestämde vi oss för att satsa.

Kände ni att ni prickat rätt direkt?

– Planen var att innehållet skulle fokusera på sport och fritid men ganska snabbt blev det bredare än vi hade trott. Formen var helt rätt – en liten tidning med lokalt reportageinnehåll och stor annonsnytta.

Fanns det olyckskorpar eller trodde alla på er idé?

– Eftersom det var en sådan dominans på mediemarknaden lokalt fanns de som undrade vad vi skulle där och göra. Det vände vi snabbt till ett ”jävlar anamma” som blev vår överlevnadsfaktor de första, rätt tuffa åren. Det hände att vi halvt bröt ihop ibland men ljusglimtarna var tillräckligt många för att i omgångar våga satsa vidare framåt.

Hur minns du mottagandet av en ny tidning?

– Det var överraskande att 7an så snabbt blev så varmt välkomnad, där hade vi bevisligen tänkt rätt. Genom åren har vi alltid valt den positiva vinkeln och det kommer vi alltid göra, även om vi skruvar lite på innehållet nu och framöver.

Vilka är dina bästa minnen från de här 20 åren?

– Det finns så många fragment att välja bland. Den hårda tiden i början och att vi tog oss igenom den är ett, eller när vi kickade igång Sjunde i sjunde – det var så talande för vad vi ville med 7an, att skapa positiv energi i Örnsköldsvik.

Vad ser du som Tidningens 7 styrka?

– Vi lutar oss mot ett oöverträffligt erbjudande för den som vill nå hela Örnsköldsvik. Det finns ingen som kan lyfta fram ett budskap på samma sätt i den här kommunen. Gratistidningarna har en allt starkare roll i medielandskapet och all statistik talar för att det fortfarande är gångbart med en tryckt produkt.

Hur ser framtiden ut för Tidningen 7?

– Vår passion för det tryckta och vår kvalitetsinriktning kommer, tillsammans med satsningar digitalt, stärka oss framåt. När annan media alltmer tar bort tryckta produkter finns vi kvar med vår positiva vinkel. Vi kommer från en liten modell och kan bygga uppåt medan de stora drakarna tvingas skala ner sina verksamheter. Det viktigaste är att vi fortsätter ha ö-viksbornas förtroende, om tio år hoppas jag att alla som läser 7an är lika glada som vi som jobbar här!

Publicerat