MUSIK

Dagens ECM-jazz

"meditativ och rogivande, och stundtals är den närmast psalmlik i sitt uttryck". Så skriver Nisse Ågren om Stephan Micus album ”To The Rising Moon”. Den här veckan presenterar Nisse en ny platta måndag till fredag från tyska skivbolaget ECM vars motto är: "The most beautiful sound next to silence". Läs fler skivrecensioner på 7a.se/skivor.

Stephan Micus ”To The Rising Moon”
(ECM)

En haiku av den japanske poeten och samurajen Masahide Mizuta (1657-1723) inleder i skivans konvolut; my hose burned down – now I have a better view – of the rising moon.
Den tyske multimusikern Stephan Micus har under lång tid studerat traditionella instrument och musikaliska tekniker från bland annat Japan, Indien och Sydamerika. Han kan därmed ses som Tysklands svar på Sveriges mångsidige musiker Ale Möller. Här har han använt sig av en 12-stängad tiple från Colombia, en 28-stängad diruba från Indien, en 68-stängd cittra, en tableharp som är en sorts korsning mellan en böjd psaltare, cittra och harpa som spelas med både fingrarna och stråke, en 4-strängad sapeh från Borneo, en sattar som är ett stränginstrument som Uigurerna utvecklade i västra Kina samt en antik egyptisk flöjt – en nay.
Micus bygger upp lager på lager med sina udda instrument och skapar därmed en unik ljudbild. En av kompositionerna består av 17 olika lager varav tio med stränginstrument, två med flöjt och två med sin egen röst, där han utvecklat ett eget sorts språk genom att improvisera påhittade stavelser.

Musiken som Stephan Micus skapat, på sitt 28:e album, är meditativ och rogivande, och stundtals är den närmast psalmlik i sitt uttryck.

Publicerat