MILJÖ

Pantbeloppet höjs

I år höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminium. Målet är att stimulera till att panta ännu mera.

I år höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminium: från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.

– Sveriges pantsystem är världsledande, eftersom konsumenterna vet att det gör skillnad för miljön och klimatet att panta. Vi ser varje år en liten ökning av vår höga pantningsgrad som nu ligger strax under 90 procent. Genom att göra den här höjningen ger vi systemet ytterligare en skjuts så att vi kan återvinna ännu fler burkar och flaskor, säger Tomas Kjellker, vd på Returpack/Pantamera.

Att höja pantbeloppet är en omfattande process som tar tid för alla aktörer i pantsystemet och innebär anpassning av allt från tekniska system till kommunikation. Producenterna måste uppdatera förpackningar och etiketter. De nya förpackningarna ska sedan registreras och materialtestas i Returpacks system, för att säkerställa att förpackningarna kan materialåtervinnas till nya dryckesförpackningar. Alla pantautomater behöver uppdateras för att även kunna hantera de nya pantbeloppen. Detta innebär att konsumenterna kommer att märka av det höjda pantbeloppet först under andra halvan av 2025.

Den pant som betalas tillbaka är det belopp som står på förpackningen. Det kan innebära att en produkt samtidigt kan finnas i två förpackningar med olika pantbelopp under en övergångsperiod.

– Vårt tips till konsumenterna är att vara uppmärksamma på pantmärket på förpackningen, då ser man tydligt vilket belopp man får tillbaka när man pantar. Det är ingen idé att spara på gamla förpackningar, de blir inte mer värda. Så det bästa är att fortsätta panta som vanligt, säger Katarina Lundell, marknads- och kommunikationschef på Returpack/Pantamera.

Publicerat