Kommunen får förbättrat betyg i samtliga frågor som handlar om kontakter, attityder, myndighetsutövning och information och dialog. Det är endast i området som handlar om förutsättningar för företagande, det vill säga tillgång till kompetens, vägnät, tåg- och flyg samt mobilnät och bredband som kommunen backar i betyg.
Denna positiva trend bekräftar Sveriges Kommuners och Regioners undersökning Insikt som presenterades nyligen och som grundar sig på en enkät till dem som har haft ett avslutat ärende med kommunen under året. Kommunens Nöjd-Kund-Index i den undersökningen skattas som ett högt betyg.
– Vi arbetar på bred front i kommunen för näringslivets bästa, understryker näringslivschef Fredrik Holmgren. I Örnsköldsvik finns alla kategorier företag och behovet av stöd kan se väldigt olika ut och det är förstås glädjande att betyget även i denna undersökning nu tagit ett kliv uppåt.
Rankingen för 2024, där samtliga kommuner finns med, offentliggörs den 25 september.