Förslaget ingår i rapporten ”Nej till högkostnadståg” som avser att stoppa satsningen på höghastighetsbanor mellan Stockholm, Göteborg och Malmö. Istället, säger Stockholms Handelskammare, borde det satsas på ett flertal andra infrastrukturprojekt. Bland dessa projekt ingår ett förslag om att subventionera byggandet av 150 000 laddstolpar i landet med 50 procent av sin kostnad.
– Höghastighetsbanorna kostar väldigt mycket, har begränsade nyttor och är främst intressant för ett fåtal orter i södra Sverige. Vi tycker att det är bättre att satsa på fler projekt som fördelas bättre över landet och att samtidigt satsa ordentligt på laddstolpar. Då finns det potential att spara utsläpp på ett helt annat sätt än med de dyra höghastighetsbanorna, säger Carl Göransson, näringspolitiskt expert.
I rapporten lämnar också kammaren ett förslag på hur fördelningen av stolparna bör se ut. Stolparna skulle fördelas jämt mellan kommunerna baserat på kommunernas befolkningsunderlag och sammanlagt skulle Västernorrland få 3 589 laddstolpar, varav totalt 820 skulle placeras i Örnsköldsviks kommun.
Källa: Stockholms Handelskammare