– Det är verkligen en stor ära, vi är mycket stolta att få ta emot detta kulturpris. Oväntat, men väldigt glada. Angermannalagets kulturpris har ju en lång tradition av väldigt namnkunniga vinnare så vi är högst ödmjuka att få tillhöra denna skara kulturprisvinnare. Otroligt roligt, säger Peder Sundström, VD på Kommunikationsbyrån Devocy och Magasin Höga Kusten.
Motiveringen till att Magasin Höga Kusten blev Angermannalagets val lyder; "Höga kusten är en unik kuststräcka och ett världsarv. Att detta ska uppmärksammas och visas upp utanför Ångermanland är en självklarhet. Det har Magasin Höga Kusten lyckats med att göra på ett smakfullt och nydanande sätt som inga andra tidigare. Genom Magasin Höga Kusten och prisbelönta böcker med utgångspunkt i Ångermanlands miljö och dess människor har de visat upp Ångermanlands ärorika historia, dess fantastiska nutid och framtid."
Sedan 1963 har kultur- & hembygdsföreningen Angermannalaget delat ut sitt kulturpris. Priset tillfaller den person eller sammanslutning som, enligt Angermannalagets medlemmar, i någon form verkat för kulturen i hembygden till sådan grad att det bör belönas med kulturpriset. Tidigare års vinnare är bland annat Fjällrävens grundare Åke Nordin, författaren Therese Söderlind, konstnären Hans Hedberg, Det prisbelönta destilleriet Hernö Gins grundare Jon Hillgren. Och nu Magasin Höga Kusten.
– Ja, verkligen superroligt. Vi har i över tio års tid haft ett stort engagemang Höga Kusten och är Ångermanlänningar i själ och hjärta, så därför är det ett betydelsefullt erkännande som kanske främst visar för oss att det kreativa arbete som vi lägger ned uppskattas. Att det vi velat skapa, bilden av Höga Kusten, har varit framgångsrikt. Det är en enorm stolthet.