Övrigt

Pendlar på ett hjul

Efter att ha klivit av på Resecentrum i Örnsköldsvik brukade Erik Bonnedahl promenera till jobbet i Domsjö. Det skulle han aldrig göra igen.
– Jag har fortfarande inte sett någon annan med en One wheel. Det är ett roligt sätt att pendla och en riktig konversationsstartare.

Erik Bonnedahl, född och uppväxt i Örnsköldsvik, pendlar dagligen mellan sitt nuvarande hem i Umeå och jobbet som civilingenjör i Domsjö i alldeles egen stil. På tåget har han med sig en One wheel; ett självbalanserande och motordrivet åkdon, handgjort i USA och efter ett utlägg på 11 000 kronor i Eriks ägo sedan två månader tillbaka.

Med sitt enda gocartliknande hjul kan den pressas till 32 kilometer i timmen och ta sig fram i de flesta terränger. Farten regleras genom att skifta vikten framåt eller bakåt.
– One wheel har funnits ett tag i USA. Amerikanarna benämner den som en hoverboard och tankarna går lätt till filmen ”Tillbaka till framtiden”. Känslan är som att åka snowboard, det är väldigt följsamt och flytande, säger Erik, 29, som tidigare promenerat både till och från tågstationerna.
Cykel har aldrig varit något alternativ.
– Först tänkte jag köpa en elcykel, men den är stor och om ingen cykelplats är ledig på tåget är det ju trist, ibland kan det också vara för mycket folk. Skateboard måste ha ett jämnt underlag, men en One wheel tar sig fram över allt. Jag kliver på utanför ytterdörren, in i hissen, uppför rulltrapporna och likadant hem. Ibland är jag bara ute och finåker i skogen. Häromdagen skämtade jag med min flickvän och sa att ”det här med att gå, det är inget vidare va?”, säger Erik och ler.

Längs färdvägarna är det många som stannar honom för att prata. En del vill ta en provtur.
– Folk kan säga ”wow, vilken bra balans du har!”. Men den är självbalanserande, det är bara att slappna av och ha koll på trafiken. Det är precis som att lära sig cykla, det tar en stund men sedan sitter det.
40 minuters fulladdning i ett vanligt uttag ger en åksträcka på ungefär sex kilometer. Erik har kompletterat med en kåpa till regnskydd och planerar att köpa tillbehör för att kunna åka säkert även vintertid.
– Jag gillar teknik. Inte telefoner, utan mer intressanta saker. Går den sönder fixar jag det själv. Det är en del av nöjet.

One wheel
One wheel tillverkas i USA och kommer i olika modeller. Alla har en eldriven hub-motor på två hästar som också stabiliserar brädan. Ljusen växlar mellan vitt och rött beroende på vilket håll du åker. Kan lutas 30 grader och väger cirka 12 kilo.

Publicerat