Influencers of Swedens lokaler på Bondegatan på Södermalm är alldeles nya. Faktiskt så sprillans skinande nya att ytterdörren ännu endast pryds av en post-it och skivan till långbordet, där medlemmar snart kommer att kunna koppla in och upp sig, fortfarande ligger inpackat i platta kartonger när 7an svänger förbi.
Det kommer dock snart att vara fixat. Linda Hörnfeldt ligger inte på latsidan utan jobbar i det tempo man kan vänta sig av någon som har snabba sociala medier som specialitet: rappt.
Det kombinerade fotostudio- och konferensrummet kommer att skapas i ett slitet, kakelbeklätt utrymme med hjälp av rätt målarfärg, peppande vin och kunskap från det egna nätverket.
– Det går att måla om man använder foglås. Jag googlade hur och hittade det – hos en medlem faktiskt, säger Linda och berättar att här kommer medlemmar kunna fota för bloggar och andra projekt, spela in video och poddar och skapa material inom mängder av områden. Bland organisationens omkring 1 300 medlemmar finns matbloggare, modebloggare, DIY-bloggare, livsstilsbloggare och bloggare med alla möjliga intressen och inriktningar. Lindas egen specialitet är själva bloggandet i sig – att vara bloggare och jobba med bloggande.
Det var när Linda läste Medieprogrammet på Parkskolan som intresset för kommunikation som både hobby och jobb väcktes. Internet var ett förhållandevis nytt påfund och inte en del av allas vardag. Bloggar var sällsynta och bloggande en obskyr syssla. Linda såg dock tidigt möjligheterna med mediet. Nu har hon bloggat i snart 16 år. Under tiden har användandet av sociala medier förändrats kraftigt och lagarna och föreskrifterna som reglerar området har inte riktigt hängt med.
– De senaste åren har det blivit så att fler och fler tjänar pengar på bloggande. Samtidigt har det blivit otydligare kring vad som gäller, säger Linda och berättar att hon frågade en kompis varför det inte fanns någon som kunde styra upp situationen.
– ”Gör det själv då!”, fick jag till svar. Då gör jag väl det, tänkte jag, säger Linda.
Hon kastade ut frågan i sin, vid det här laget stora, bloggkrets och fick många napp. I september 2014 startade Linda ”Better bloggers”, ett yrkesnätverk för bloggare och online influencers, och den tillhörande siten strax därefter. Under två år utvecklades föreningen för att i november förra året bli ”Influencers of Sweden”, Sveriges branschorganisation för social media influencers med uppdrag att främja medlemmarnas ekonomiska intressen, utbilda dem kring sina rättigheter och skyldigheter och stödja dem i sina roller som publicister. Dessutom verkar organisationen för att skapa debatt och uppmärksamhet kring frågor som gäller medlemmarna och att främja ett etiskt, upplyst och schysst klimat i branschen.
Mina ledord har alltid varit; det bästa för medlemmarna. Jag vill driva branschen framåt och göra yrket legitimt för andra aktörer, säger Linda och fortsätter.
– Det enda tillfället vi träffades tidigare var på bloggalor och så. Då var det svårt att kunna dela med sig av sina erfarenheter och komma någonvart. Nu har vi ett forum där man kan lära sig om till exempel skillnaden mellan annonsering och pr på bloggar, hur man annonsmärker på instagram, hur man får till bra samarbeten och inte minst hur man tar betalt.
Det sista, förmågan att ta betalt, är självfallet viktigt för att kunna bedriva business. Det är också nödvändigt för att få Influencers of Sweden att fungera.
– Bloggare har varit rätt bortskämda. De har blivit uppvaktade och fått en massa gratis … och helt plötsligt vill jag att de ska betala medlemsavgifter, säger Linda och berättar att organisationen inte skulle gå att styra som ett välgörenhetsprojekt.
Medlemsskapet ger bland annat tillgång till hjälp gällande juridik och ekonomi, utbildning och till portalen där olika ärenden diskuteras. Medlemmarna får dessutom en förkämpe som övervakar och bevakar bloggarnas intressen på flera fronter.
Linda har bland annat varit med på utfrågning om reklam i sociala medier i riksdagen och när Konsumentverket tog fram nya riktlinjer för bloggare 2015 satt Linda med i utredningen. Hon har även haft många diskussioner med reklamombudsmannen Elisabeth Trotzig och följer hela tiden utvecklingen av regleringen av de digitala marknaderna.
Linda har även prisats för sina insatser. Två diplom står som färgglada bevis på framgångarna i de nya lokalerna: ”Nordic Travelblog Event - Special award 2016” och ”Vinnare - matbloggsprisets hedersutmärkelse 2016”.
– Matbloggscommunityt ansåg att jag gjort någonting bra för dem och det är jag så himla glad över. Och Travelblog-priset var en riktig överraskning. Jag är så tacksam för stödet och att bloggarna märker att jag jobbar för dem.
– Det jag brinner för är själva kommunikationen. Internet och sociala medier har varit min kärlek sedan det kom och det ger ett nytt sätt att kommunicera. Bloggande kan vara kommunikation på ett genuint och individuellt sätt – det är fascinerande, säger Linda och fortsätter.
– Jag är väldigt idealistisk har jag insett – jag vill aldrig göra någonting jag inte kan stå för. Det jag strävar efter, både för min egen verksamhet och för bloggsverige i stort, att det ska vara genuint, transparent och trovärdigt.