I tre gigantiska mässhallar som kan få den mest inrednings- och designintresserade att stupa av utmattning samlas runt 850 utställare och 23 000 besökare under en period av fyra dagar, två gånger per år. Branschmässan Formex är den största mötesplatsen för nordisk inredningsdesign och naturligtvis drar även ö-viksföretagen dit.
Lotta Nordin som driver Blommor & Ting är på plats med kollegan Frida Lundquist. De har sysslat med att shoppa för företaget i en och en halv dag och passar på att ta en välförtjänt paus med lite dryck hos en av de riktigt stora grossisterna, Interiörhuset, där de hittat en del spännande prylar att ta med sig hem till Örnsköldsvik och kunderna.
– Det är här vi gör praktiskt taget alla våra inköp. Det är jätteviktigt att få se färgerna i verkligheten och känna på varorna, säger Lotta och berättar att hon två gånger per år, sedan hon startade företaget för fem år sedan i maj, har bevistat mässan för att söka efter rätt prylar till sin butik.
Det gäller att tänka strategiskt för att hitta rätt i det gigantiska utbudet. Hos Lotta ska tre skyltfönster få var sin stil som ska kännas vara rätt i tiden och rätt för butiken.
– Det är en chansning. Vi måste fråga oss hela tiden; Är det här vår stil? Är det här Blommor & Ting eller är det kanske Blomman i Själevad som är mer trendiga, säger Lotta och berättar att hon tycker det är kul att butikerna i Ö-vik har så olika stilar.
Det gör det roligare både för affärsidkarna och kunderna.
Just den här vårmässan har Lotta och Frida fokuserat på både trender och mer tidlösa stilar. De berättar att svart-vitt alltid fungerar, oavsett tid på året. Sedan satsar de på blått i marint och tonerna däromkring.
– Naturmaterial som rep, korg och betong är inne, liksom hantverkskänsla. Och grönt i olika nyanser. Kaktusar är stort - det har vi köpt flera olika i porslin. Sen letar vi efter lite trädgårdsinspirerat och trädgårdsgrejer - det är jättepoppis, säger Lotta och berättar att de hittat fina terrakottakrukor med dekorativ mossa på, en fin välkomstskylt och lite annat smått och gott när hon och Frida dammsugit mässan på fina fynd.
De börjar, och slutar, alltid dagen hos Karin Westins grossistföretag Mitt & Ditt Underbara Liv som åkt ner från lokalerna i Bjästa för att ställa ut på Formexmässan för sjätte gången.
– Här får vi nya kunder och syns väldigt bra. Även de kunder som redan har köpt kan komma hit och komplettera. Dessutom är det socialt att vara här också, och vi skapar många nya kontakter. Vi sålde nästan lika mycket första dagen i år som under hela förra vårmässan. Det beror nog på att vi har ett ännu bredare sortiment och har blivit mer kända. Sen gjorde vi dessutom om monterformatet i år, säger Karin och nickar in mot den stora montern som ser ut som en inbjudande butik.
Här är det packat med besökare som botaniserar bland produkterna som till ungefär 75 procent är egendesignade.
– De här har sålt jättebra, säger Karin och visar på runda betonglock med hål att sätta blommor i för att man enkelt ska kunna skapa snygga dekorationer.
– Vi hittade sådana här i glas på loppis och tänkte - varför inte göra liknande i betong?
En som är på plats för att köpa snarare än att sälja, eller kanske ännu hellre köpa för att sedan sälja, är Lena Selinder, inredningsansvarig på Stegbo Möbler. Hon ägnar mässan två dagar för att både hinna med att besöka tidigare leverantörer och hitta nya spännande märken att lägga till butikens utbud.
Efter en hel del sökande har Lena fastnat för vägghängda ljusstakar i form av ringar i Storefactorys monter. De kommer att få följa med hem till Ö-vik, liksom glasklot för hängande blommor och små, färgade, asymmetriska vaser.
– Det mesta köper vi här på mässan, säkert 80 procent av våra dekorationsprylar. Vi får mycket kataloger, men det är jätteviktigt att få se grejerna i verkligheten. Ibland kan man se någonting i katalogen som ser fint ut, men så ser man det i verkligheten och så är det inte lika bra som på bilden … och vice versa - ibland är det mycket finare, säger Lena och fortsätter.
– Först och främst söker jag efter trender, men sedan måste man komma ihåg att trender inte passar alla, utan man måste hitta de där andra godbitarna också - det klassiska eller vad som kan bli klassiker. Sedan har alla också olika smak, så jag kan inte bara titta efter det jag själv tycker är nytt och kul. Jag måste hitta en helhet.
Utanför B-hallen, där temat är Nordic Design, sammanfattar konstnären Johanna Forsberg sina intryck.
– Det är därifrån Formex trendrapport kommer, säger Johanna och syftar på utställningshallen där stora svenska tongivande designföretag, som Kosta Boda och Orrefors, håller till.
Det är även hallen där unga, begåvade nya designers och oetablerade kreatörer kan ställa ut till ett subventionerat pris under den trendkänsliga kategorin Young Designers. Johanna var själv en av utställarna förra året och hallens inriktning mot nordisk design är den hon mest känner sig stå för. Samtidigt tar hon tillfället i akt att ta in andra intryck.
– Besöket här handlar mycket om inspiration och den vet man aldrig var man hittar. Man behöver det här som kreatör; att se andra saker - det är livsviktigt. Sedan är jag också här för att träffa framtida samarbetspartners och skapa relationer, säger Johanna och berättar att hon precis kom från ett otippat, men väldigt givande, möte med en återförsäljare från Åre.
– Vi hamnade vid samma bord av en slump för att vi båda var trötta och ville ha lite vin och ost. Nu har vi ett samarbete på gång - så kan det bli på Formex.