Utställning

Skrivkonst av högsta kvalité

Harmoni, respekt, renhet, sinneslugn, dröm, hjärta och kärlek. Ord man kan läsa på väggarna i Konst & Kamera i Västertjäl. Om man kan tyda japansk kalligrafi vill säga. Här ställer kalligrafimästaren Hiroko Kimura ut sina konstnärliga skrivtecken.

Hiroko Kimura, född 1934 i Saitama norr om Tokyo, började träna kalligrafi redan som treåring. Vid fem års ålder började hon med suibokuga – tuschmålning – och sitt första gesällprov skrev hon när hon var sju. 1964 tog hon examen från Musashino Art University i Tokyo och sedan dess har hon varit verksam som konstnär, kalligraf och även som lärare – hon har undervisat på många olika platser, bland annat vid Stockholmsuniversitet och på Etnografiska museet i Stockholm sedan hon flyttade till Sverige 1978.

Nu ställer Hiroko Kimura ut på lilla Galleri Konst & Kamera i Västertjäl, Sidensjö, där de vackra svarta skrivtecknen kontrasterar stramt elegant mot de vita väggarna i Åke Hultmans utställningslokal.
– Det är väldigt roligt att kunna visa upp den här utställningen, det här är ovanligt för våra trakter – lite exotiskt, säger Åke.

Kalligrafi är skrivandet som konst och skrivtecknen växte fram när kineserna började skriva, eller rättare sagt rita och avbilda det de ville säga om naturen och om människorna. Med tiden förändrades de enkla bilderna till komplicerade kombinationer av olika tecken och i Kina finns mer än 40 000 tecken.

I Japan växte redan för flera hundra år sedan många olika kalligrafistilar fram, som används i speciella sammanhang. Stilarna skiljer sig åt bland annat i tjockleken på penseldragen och balansen i tecknen. Tätheten eller lättheten i formen förmedlar också ett budskap om det sammanhang som tecknet används i.
I Kina och Japan är kalligrafi betydligt mer än enbart välskrivning; det är en konst, jämställd med måleri och poesi. På japanska heter kalligrafi ”shodo” som kan översättas till ”skrivandets väg”. Att skriva väl anses visa på storartade inre egenskaper.

Utställningen visar också en del av kalligrafens redskap, som i stort sett varit desamma i flera tusen år. Här finns penslar ”fude” i olika storlekar, från små eleganta till gigantiska där den största tar hela två liter tusch. Även en tuschsten ”suzuri” där tusch skrapas av med en stav och blandas med lite vatten som fylls på från en liten vattendroppare ”suiteki”.

Hiroko Kimura behärskar efter livslångt lärande kalligrafins konst till fulländning. Hon målar även monumentala tuschtavlor i färg men målar också i olja och akvarell samt utför mästerliga beställningsporträtt i blyerts. Hon är dessutom expert på att restaurera gamla japanska målningar från 1200-1300-talen.

Hiroko säger själv att en av anledningarna till att hon kom till Sverige var att hon alltid älskat snölandskapet och dess skönhet vars skiftningar hon tyckte återspeglades i svenskt glas. Även om hon nu visar sin kalligrafikonst på sommaren, i lilla Västertjäl, så kan man föreställa sig hennes svarta tuschtecken i stark kontrast mot den vita snön – som i det här fallet gestaltas av väggarna i utställningslokalen Konst & Kamera.

Vernissage i morgon lördag 13 augusti klockan 14.00. Utställningen visas därefter till 28 augusti med öppettiderna onsdag 14-20 samt lördag och söndag 12-16. Hiroko Kimura är själv på plats under vernissagen och söndag 14 augusti.

 

Publicerat