Nyheter/Reportage

Design för människan

Rebecka Öberg hade först ingen tanke på att jobba med design. Men studier i konstvetenskap väckte intresset som ledde henne vidare till en av Sveriges bästa designskolor. Nu formger Rebecka arbetsplatser, men med människan i fokus.

– Design är politik och som verksam har man möjlighet att påverka, säger inrednings- och möbeldesignern Rebecka Öberg.
Hon menar att inredning anpassad efter människan och hennes behov av stimulans och natur kan motivera människor i det dagliga livet, speciellt på arbetsplatsen.
– I många yrken sitter man mycket framför datorn och jobbar intensivt samtidigt som vi är ganska fysiskt inaktiva. Så fort vi har paus och ska gå iväg är våra hjärnor uttröttade, så vi måste hitta sätt att stimulera både våra hjärnor och kroppar på arbetet, säger Rebecka och berättar att till exempel många arbetsplatser har pausrum eller andra ställen med en soffa att slappna av i.
– Men på många ställen märker man att det sällan är någon som utnyttjar dessa eftersom de tilltalar våra fysiska behov men inte våra psykiska.

Den insikten tog Rebecka tillvara när hon förra våren tog sin kandidatexamen i Möbeldesign vid Carl Malmsten Furniture Studies. Under examensarbetet tittade hon på hur just vår arbetsmiljö kan förbättras. Med inspiration från den norrländska naturen skapade hon ett nytt designförslag om en anpassad zon på arbetsplatsen som användes för daglig återhämtning.

Resultatet blev bland annat gungsoffan Alkov där man kan sitta själv eller två tillsammans – ett inbjudande krypin som är både öppet och inneslutande. Rebecka designade även en ljudabsorberande skärmvägg som fick ett subtilt naturintryck av ett mönster av vattendroppar och en piedestal och rumsavskiljare i form av en stiliserad amfora där växterna ges mer uppmärksamhet än krukan den står i.
Arbetet fick rejält med uppmärksamhet. Efter en utställning i Stockholm bjöd Svensk form in Rebecka för en presentation av sitt arbete och hon ombads även att komma till Almedalen under politikerveckan för att presentera arbetet och ge en students perspektiv av vad som är på gång i branschen.
– Det är en lite svår bransch att komma in i, men det är kul. Och det har ju ändå gått bra. Jag kände ingen som var verksam inom design när jag växte upp i Ö-vik och hade inga planer på att jobba med det. Det var först när jag flyttade till Stockholm för att läsa konstvetenskap som jag insåg att det var design jag ville jobba med. Studierna i konst följdes därför av många års utbildningar i allt från möbelsnickeri till miljöpsykologi och Rebecka lyckades få in en hel del praktik under studietiden för att lära sig så mycket som möjligt.

I dag arbetar hon för Spectrum Arkitekter där hon har möjlighet att applicera sina kunskaper och tankar på kundernas arbetsplatser.
– Det handlar till exempel om vilka behov man ska uppmuntra och vilka man ska dämpa. Tar vi arbetsmiljöer så hör vi till exempel att sjukfrånvaron som är arbetsrelaterad ökar, och jag tänker att vi som inredningsarkitekter kan påverka det på vårt sätt, säger Rebecka och förklarar vidare.
– På ett kontor vill man uppnå känslan av att varje anställd är trygg och det är viktigt att få det att kännas så hemma som möjligt. Varje gång som vi startar ett nytt projekt intervjuar vi människor på sina arbetsplatser. Det kan vara känsligt och människor kan bli väldigt upprörda. Därför jobbar vi alltid på gräsrotsnivå och frågar de som faktiskt ska vara där hur de faktiskt arbetar. Sedan jobbar vi efter det för att skapa en arbetsplats för dem.
 

Publicerat