Siffror från Statens medieråd visar att idag har hälften av alla tvååringar varit på nätet och 95 procent av 11-åringarna har en egen mobil. Det handlar i dag nästan uteslutande om smarta telefoner med pekskärm, även bland de yngre barnen. Ändå går det inte att säga en specifik ålder när det är dags för en mobil, menar internetforskaren Elza Dunkels, docent i pedagogiskt arbete vid Umeå universitet.
– Föräldrarna brukar veta när barnet är moget för en mobil, säger internetforskaren Elza Dunkels och fortsätter:
– Oftast vet föräldrarna när barnet är redo, för de har resonerat med barnet i många andra frågor under årens lopp. Samtala med barnet och diskutera varför en smartphone är så viktig, varför vill de ha en och vad de ska göra med den? Om barnet får vara med och väga in det i sina resonemang så kommer föräldrarna veta när det är dags, i stället för att haka upp sig på en specifik ålder.
Utvecklingen går snabbt framåt. Nyheter i mobilen har också fått en större roll i barn och ungas medieanvändning, till exempel så läser 72 procent fler 15-åringar nyheter på sin mobil idag än år 2010. Medievanorna, som man för bara fem år sedan associerade med ungdomar, kryper nu allt lägre ner i åldrarna. Vilket betyder att det växer fram frågor om ett ökat behov av att stärka barn som mediakonsumenter.
– Jag fick min första mobil när jag var tio år, en vanlig knapptelefon, och när jag var fjorton fick jag min IPhone. Det tycker jag är rimligt, så ska jag göra med mina barn, säger Fredrik Eklund, Sörlidenskolan.