”Är det nån som någonsin har tyckt om fiskpudding i skolan? Den har funnits i över 50 år och ingen äter den.” skriver förslagslämnaren.
E-förslaget kommer dock inte att publiceras för omröstning på grund av att kommunen nyligen hanterat ett liknande e-förslag som handlade om att införa så kallad ”safe food” på alla skolor. Enligt gällande regler ska ett förslag inte publiceras för omröstning om det har fattats ett beslut i frågan de senaste 12 månaderna.
Något införande av safe food blir det däremot inte. Förslaget, som fick 94 röster, handlade om att varje dag servera en rätt som exempelvis makroner och kycklingköttbullar, som alternativ till den ordinarie skolmaten.
”Detta skulle leda till att fler barn äter mat varje dag. Mat som barn inte äter leder till många dåliga saker så som trötta barn med slut på energi som inte orkar med och mycket matsvinn.” skrev förslagslämnaren.
Bildningsnämnden anser att det är viktigt att servera varierad och näringsrik mat som barnen tycker är god, och man har startat ett samarbetsprojekt tillsammans med konsult- och serviceförvaltningen som förväntas utmynna i att skolmåltiderna i större utsträckning möter elevernas önskemål.
Nu har kommunfullmäktige avslagit e-förslaget införa safe food på våra skolor med hänvisning till det pågående arbetet för en bra måltidsmiljö och uppskattad matsedel som ligger i linje med kommunens måltids- och livsmedelspolicy, samt Livsmedelsverkets rekommendationer för barn och unga.
