Affärsmannen och mecenaten Per Gannevik (1931-2011) testamenterade 70 miljoner kronor till kulturen. Stockholms dramatiska högskola och Kungliga Operan tilldelades 5 miljoner vardera och 60 miljoner gick till Konstnärsnämnden som delar ut stipendier till framstående konstnärer som med djärvhet, integritet och nyskapande uttryck har format sina respektive fält.
– Det är jättekul, och lite udda. Det är en sak om man blir uppmärksammad i rena musikkretsar, vilket kan hända om man håller på tillräckligt länge. Men det här är ett mångkulturellt pris som jag faktiskt inte kände till, säger Mårten Hagström som är hemma i Bjästa efter att ha turnerat nära nog oavbrutet i tre och ett halvt år sedan senaste albumsläppet "Immutable" 2022.
– Nu ska vi inte ut och gigga igen förrän 2027, och kanske blir det något sorts jubileum. Då är det 40 år sedan bandnamnet myntades. Fram till dess ska vi ta tag i mycket som vi skjutit på framtiden, och förr eller senare ska vi börja knåpa på en ny platta.
Årets Ganneviksstipendiater är – förutom Meshuggah – regissören och dramatikern Farnaz Arbabi, koreografen och regissören Mats Ek, formgivaren Tom Hedqvist, konstnären Lars Kleen samt regissören och manusförfattaren Gabriela Pichler – sex konstnärer som förnyar och förvandlar konsten. Stipendiet 2025 går alltså till allt från monumentala skulpturer och banbrytande dans till samhällsengagerad film, grafisk form, progressiv metalmusik och normutmanande teater. Årets stipendiater speglar konstens kraft att beröra, förändra och förena.
