– I Örnsköldsviks har vi sorterat ut och samlat in matavfall separat sedan 2014, men det har hittills inte varit obligatoriskt. 2026 försvinner dispensen som kommunen haft sedan 2024, vilket innebär att alla fastigheter nu måste sortera ut sitt matavfall separat, säger Åsa Möller som är verksamhetsutvecklare på Miva.
Gäller även fritidshus
Enligt svensk lag ska matavfallet sorteras ut separat och i Örnsköldsvik löser man insamlingen med två sopkärl – ett för matavfall och ett för restavfall. Kravet gäller alla typer av fastigheter, alltså både permanentboenden, fritidshus, företag och andra verksamheter.
11 200 kärl ska ut
Idag samlar Miva in matavfall separat från 63 procent av alla permanentboende. Under 2026 ska det bli ändring på det då totalt 11 200 nya bruna sopkärl ska distribueras runt om i kommunen.
– Det är ett stort logistikarbete, men för våra kunder som ännu inte har ett brunt kärl sker allt automatiskt och de nya kärlen kommer att levereras under första kvartalet nästa år. Fritidshusen får sina kärl något senare under april-maj, berättar Åsa Möller.
Avfallstaxan för 2026 är ännu inte beslutad i kommunfullmäktige, men Mivas förslag innebär att nuvarande miljöstyrning med lägre viktavgift för kunder med brunt kärl tas bort. Istället blir det samma viktavgift för alla kunder. Vidare föreslås att det fortsatt inte är någon hämtningsavgift för det bruna kärlet.
Kompost kräver anmälan
Den som vill kompostera allt sitt matavfall på heltid och därför inte vill ha något brunt kärl måste först göra en anmälan till kommunen. Kommunens beslut ska sedan skickas till Miva i samband med att kunden via självservice på miva.se anmäler att man vill undantas från insamlingen.
För mer info se www.miva.se/matavfall2026