Förslagslämnaren skrev att upplevelsen är att gällande hastighetsbegränsning överskrids av pendlare och gästarbetare vilket skapar störningar nattetid och under tidig morgon hos boende. I förslaget fanns allt från att sätta upp fartkameror, anlägga fartgupp och digitala hastighetsskyltar till att helt införa genomfart förbjuden.
Samhällsbyggnadsförvaltningen skriver att de haft en dialog med polisen i Örnsköldsvik om synpunkterna gällande de upplevda hastighetsöverträdelserna på väg 1073. Polisen svarade att de har ett gott samarbete med Örnsköldsviks kommuns trafik- och parkavdelning gällande trafiksäkerhetsarbetet samt med Metsä i Husum gällande trafiken i anslutning till fabriken. Polisen meddelade att de gör kontroller av regelefterlevnaden och kommer även framgent att kontrollera detta på Bruksvägen, väg 1073.
Samhällsbyggnadsförvaltningen har också haft en dialog med säkerhetsansvarig på fabriken i Husum. Metsä svarade att de under 2024 har varit i kontakt med Örnsköldsviks kommuns dåvarande infrastrukturstrateg gällande möjligheten att se över vägvisningen till fabriken via trafikplats Olstorp och Fabriksvägen. Ett samarbete mellan dessa och Trafikverket har påbörjats. Det har även gjorts försök att kontakta de företag som tillhandahåller GPS-utrustningar om att dessa främst ska hänvisa till trafikplats Olstorp och Fabriksvägen, så förhoppningen är att även denna justering ska ske.
I projekt Grundsunda 2030 som är ett samarbete mellan GFG (Grundsunda framtidsgrupp Bygdsam), Örnsköldsviks kommun, Metsä Board Husum och Holmen, pågår det ett arbete med hur framtidens Husum kommer att se ut. Utifrån detta projekt kommer det säkerligen behövas genomföra olika utredningar i Husum vilket bör innebära att trafikmiljön troligtvis kommer att behöva ses över.
I samhällsbyggnadsförvaltningens kommentar framgår också att det är den statliga myndigheten Trafikverket som har utökade befogenheter att sätta upp automatiska fartkameror (ATK). Kommunerna har inte denna rätt och få ansökningar om ATK på kommunala vägnät godkänns idag. Trafikverket är mycket restriktivt med spridandet av kameror på andra vägar än de statliga vägarna och har som grundregel att avvisa kameror på tätortsgator.
De skriver också att fartgupp på kommunala gator i första hand anläggs tillsammans med övergångsställen och i anslutning till skolor och förskolor samt på platser där det finns många oskyddade trafikanter som har ett behov av att korsa gatan på samma plats.
Sök på E-förslag på ornskoldsvik.se för att läsa alla aktuella förslag, och rösta på dem som du anser bör tas upp till politisk behandling. Ett förslag behöver minst 50 röster under 90 dagar från att det lämnats in för att det ska behandlas av berörd nämnd i kommunen.