I en mycket lång förklaring – lika svår att begripa som det är att försöka hålla koll på reglerna kring datumparkering – skriver samhällsbyggnadsnämnden bland annat: ”om undantaget skulle genomföras på Nygatan, men inte på andra närliggande gator riskerar det att förvilla för parkörerna som exempelvis turister och hotellgäster, om vilka parkeringsregler som gäller samt att parkörerna även måste vara observanta på att Nygatans parkeringsregler är avvikande och annorlunda från de övriga närliggande gatornas gatumarksparkeringar.”
Samhällsbyggnadsförvaltningen har även gjort en analys av vilka effekterna kan bli om parkeringen under nattetiden skulle tas bort på samtliga gator inom hela parkeringsförbudsområdet under sommarmånaderna. Nämnden anser att effekter som kan uppkomma är att det blir svårigheter att utföra drift- och underhållsarbeten som exempelvis sopning, linjemålning och lättare drift- och underhållsarbeten om motorfordon tillåts parkera utmed båda sidorna av gatan. Nämnden anser även att det finns en risk att omsättningen av parkeringsplatserna blir sämre genom att motorfordon tillåts stå parkerade på samma gatumarksparkeringsplats under en längre tid, vilket gör att färre parkörer kan använda samma parkeringsplats.
Solcellsparker på parkeringsplatser föreslogs i ett e-förslag som lämnades in i september och med knapp marginal fick fler än de 50 röster som krävs för behandling av kommunen. Det visade sig att när Övik Energi, som utredde ärendet, tog kontakt med förslagslämnaren att denne bodde i Eskilstuna och inte hade någon koppling till Örnsköldsvik. Hon hade skickat in samma förslag till ett hundratal kommuner och hänvisade i sitt förslag till solceller byggda på parkeringstak i Spanien som en lösning även för Örnsköldsvik.
Övik Energi har tidigare, tillsammans med en privat aktör, tittat på möjligheten att bygga längre carportlängor på parkeringsytan vid Sjögatan och då placera solceller både på tak och vägg mot vattnet för att tillsammans med ett batteri kunna driva åtminstone belysning och viss del av elbilsladdning och cykelladdning med hjälp av solcellerna. Det projektet blev aldrig verklighet på grund av svårigheter att få bygglov för carportlängor så nära stranden och svårt att få ekonomi i projektet.
Övik Energi anser också att det skulle vara svårt att få lönsamhet för nya solcellsinstallationer, åtminstone på kort sikt. Man anser därför att förslaget med solcellsparker på parkeringsytor inte är rimligt att genomföra.
Ingen belysning runt lilla Höglandssjön. Ett annat e-förslag som avslås av samhällsbyggnadsnämnden handlar om att sätta upp belysning runt västra delen av Höglandssjön, på samma sätt som det idag finns runt östra Höglandssjön. Nämnden skriver att det finns en underhållsskuld på kommunens belysningsbestånd som bör prioriteras före en ytterligare utbyggnad av belysningen.
Däremot bifaller samhällsbyggnadsnämnden ett e-förslag om att förbättra belysningen på gång-och cykelvägen efter Järvedsleden mot Bonässund.
Samhällsbyggnadsförvaltningen föreslår att belysning monteras från Järvhagavägen fram till där berget (så kallade Oljeberget) börjar där det i dag saknas belysning. Därefter vrids befintlig belysning fram till första infart mot Järvedsvägen in 180 grader från Järvedsleden och belyser gång och cykelvägen. Belysning längs Järvedsleden på samma sträcka plockas då bort och delar av armaturbeståndet återanvänds på de nya stolparna som sätts upp längs gång- och cykelvägen. Beräknad kostnad för förbättrad belysning längs nämnda sträcka är 650 000 kronor och möjliggörs utifrån den utökade investeringsbudgeten för 2025 gällande upprustning av gatubelysning.