SAMHÄLLE

Örnsköldsvik toppar servicemätning bland företag

Idag 23 april 2025 presenterade Sveriges kommuner och regioner (SKR) senaste resultatet i den löpande undersökningen "Öppna jämförelser Insikt", som mäter företagens nöjd kund-index (NKI). I den toppar Örnsköldsviks kommun i kategorin kommuner med fler än 40 000 invånare.

– Jag är jätteglad över det här resultatet. Att vi fortsätter öka våra betyg på den här höga nivån är ett kvitto på att vi arbetar långsiktigt med att ge våra företagare bästa möjliga förutsättningar för att verka i kommunen, säger Anna-Britta Åkerlind (C), kommunstyrelsens ordförande i Örnsköldsviks kommun.

Företagare som har haft kontakt med kommunen i samband med bland annat olika tillväxt- och tillsynsärenden svarar på undersökningen. Betygsskalan i mätningen går från 1–100 och ett värde på 80 eller mer räknas som mycket högt. Totalt för mätåret 2024 landar Örnsköldsviks kommun på det sammanslagna NKI-värdet 82, jämfört med 79 föregående år.

Konkreta åtgärder som gett resultat

Örnsköldsviks kommun har genomfört flera konkreta förbättringsåtgärder kopplat till både service- och bemötande och ett av de ämnesområden som gjort störst kliv framåt i mätningen är bygg. Några av de insatser som genomförts är bland annat att byggenheten infört ett nytt ärendehandläggningssystem som effektiviserat arbetsprocesserna. Digital post och tidsbokning för samtal med handläggare har införts för att göra det smidigare för de som har ärenden eller frågor, och användningen av e-tjänster inom bygglovsprocessen har ökat markant, vilket lett till snabbare och mer effektiva handläggningar.

– Vi har även utvecklat vår e-tjänst för att ställa rätt frågor redan från början, vilket gör det lättare att skicka in kompletta ansökningar. De åtgärder vi genomfört har bidragit till en mer tillgänglig och serviceinriktad hantering för våra invånare och företagare i Örnsköldsvik, säger Cecilia Marklund Svensson, chef vid byggenheten Örnsköldsviks kommun, och tillägger; men det finns fortfarande arbete kvar att göra, som exempelvis att fortsätta utveckla webbplatsen och utöka e-tjänsteutbudet.

För att Örnsköldsvik ska kunna fortsätta växa och skapa fler jobb behöver företagen få goda förutsättningar. Det positiva resultatet i servicemätningen är ett bevis på ett välfungerande lagarbete där många har varit med och bidragit.

– Resultatet i den här mätningen visar att vi är på rätt väg samtidigt som det ger energi i det fortsatta arbetet med att förbättra service, bemötande samt dialogen med företagen. Sedan 2020 har vi förbättrat oss varje år och att vi nu toppar listan på städer över 40 000 invånare känns fantastiskt roligt, säger Fredrik Holmgren, näringslivschef vid Örnsköldsviks kommun.

Information om Öppna jämförelser Insikt

Insikt är en servicemätning av kommunernas myndighetsutövning. Det sammanslagna NKI-värdet består av fyra myndighetsområden, där samtliga är obligatoriska att mäta: bygglov, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll samt serveringstillstånd.

Utöver mäts även fyra områden som redovisas i separata rankingar: brandskydd, kommunalt Lantmäteri, markupplåtelse och upphandling. Brandskydd och markupplåtelse ingår inte längre i den officiella sammanslagna rankingen från mätåret 2024.

Läs mer om Insikt och ta del av resultatet för 2024 på SKRs webbplats.

Publicerat