NYHETER

"Tror folk kommer få en chock"

Där Nöjesbolaget en gång låg huserar nu ett O'Learys modell större.
– Vi tror på det här 110 procent, säger Timmy Sundberg, en av delägarna.

O'Learys är tillbaka i stan. Nyligen öppnade det nya mat- och nöjeskomplexet i centrala Örnsköldsvik efter en omfattande renovering. Hit hoppas nu delägaren Timmy Sundberg att ö-viksborna ska ta sig för lunch och middag, sportsändningar och liveshower samt en stunds förströelse, bland annat i form av digitaliserade darttavlor och privata karaokerum.

– Det var lite turbulent i starten när vi skulle ta över (efter Nöjesbolaget, reds.anm.) och de julshower som kom i kläm, men sedan har det varit väldigt fartfyllt och lärorikt; det känns jättebra att O'Learys har ens rygg och ger oss vad vi behöver för att lyckas, säger Timmy som tillsammans med delägarkollegorna Filip Westerberg och Oscar Hermansson, samtliga före detta kockar på Nöjesbolaget, är franchiseföretagets ansikte utåt i Örnsköldsvik.

Resterande tre delägare är Elgigantens vd Per Gidlund samt Urban Omark och Fredrik Nordin från fastighetsägaren Byggsigurd.

– Nöjesbolaget var otroligt intressant och bidrog till något nytt i Örnsköldsvik, säger Fredrik. Vi funderade på hur vi skulle hitta något liknande och kanske höja nivån ytterligare en nivå. Historiskt sett startade min farbror Ö-viks första O'Learys med Petra Granström, så det pratades om just O'Learys i ett tidigt skede. Känslan nu är fantastisk, jag är övertygad om att det här är bra för Ö-vik.

Det håller Petra Granström, en av de inbjudna gästerna under premiärkvällen, föga förvånande med om.

– Vi behöver en samlingsplats i centrum, det här är magiskt roligt, säger Petra, numera affärsområdeschef för Företagsutbildarna i Örnsköldsvik. Jag har saknat det koncept jag jobbade med i 23 år, här känner jag mig hemma.

Utöver karaokerummens två skärmar räknas 16 tv-apparater in. Ovanför scenen hänger en på 200 tum, med måtten 4,20 X 2,40. Inte minst är förhoppningen att den ska locka MoDo Hockey-fans när säsongen drar i gång. Sammanlagt har konverteringen av lokalen kostat cirka 6-7 miljoner kronor.

På middagsmenyn hittas rätter signifikativa för O'Learys. Under luncherna, planerade att börja serveras efter framtida nyanställningar, kommer dock trogna kunder att känna igen sig från Nöjesbolagets tid.

– De kommer följa samma grundidé; bra a la carte med genomtänkta smaker och råvaror. Då har vi friare händer att komponera, säger Timmy som ser framtiden an.

– Många har en bild av hur gamla O'Learys ser ut, med tavlor överallt. Här är konceptet nyare och fräschare, jag tror folk kommer få en chock. Nu är vårt mål att locka hit ö-viksfolket och att bidra till en levande stadskärna. Responsen har redan varit väldigt bra, vi tror på det här 110 procent.

Vad är att vänta gällande underhållning?

– Onsdagar blir det musikquiz och vissa fredagar ser en dj till att det blir lite mer fartfyllt i lokalen. Till hösten kommer vi försöka fylla våra scener några gånger i månaden med ståuppkomik, dinnershows, partyband och kändare artister. Inte i samma skala som Nöjesbolaget, de gjorde det riktigt bra att få hit stora namn, men kanske får vi tur och prickar in något. 31 maj har vi bokat Tres Amigos; tre tidigare Paradise Hotel-deltagare som dragit ihop ett litet band. Den kvällen är kanske mest för ungdomarna.

 

Publicerat