NÖJE

Dans & hålligång

De har återpublicerats av Victor Leksell, uppträtt på komediklubb i Stockholm och väntar på klartecken till medverkan i en programserie i SVT. Allt inom loppet av knappt ett år. Möt TikTok-fenomenet Sopsymphony bestående av ett glatt kompisgäng på Mellansels folkhögskola.

Robert Wiström från komikergruppen "Småstadsliv" kommer från Mellansel, precis som Wany Kangela, Kevin och Arnaud Murengezi; trion bakom karaktärerna "Örjan, Bosse och Mange" – och nu stiger ytterligare en mellanselsakt mot den svenska humorhimlen. Sopsymphony har sedan en tid tillbaka lyst allt klarare på såväl TikTok som Instagram. Med egensinniga folkmusiktolkningar av exempelvis "Rid mig som en dalahäst" och "Guld och gröna skogar" har deras korta, skojfriska och många gånger helt enkelt galna videoklipp nått tiotusentals följare, vissa med över en miljon visningar.

– Det känns inte som att man fattar hur många människor det är, säger gruppens klarinettist Elna Marklund och får medhåll av violinisten Efraim Wiksten.

– Det är surrealistiskt när folk känner igen en på krogen och klappar en på axeln, säger Efraim som tillsammans med de övriga tre medlemmarna – gitarristen Mathias Tuohimaa, trombonisten Petrus Holmgren och dragspelaren Linus Lilo – studerar såväl kantor- , gospel- och låtskrivarlinjen som funk och fusion-gitarr på Mellansels folkhögskola.

När deras premiärvideo, publicerad i mars i fjol, tidigt visades 30 000 gånger var den interna förvåningen stor. I klippet tar sig Sopsymphony an den för tillfället högaktuella melodifestivallåten "Still the One" av påhittade pojkgruppen Björnzone. När Victor Leksell, en av de många gruppmedlemmarna, återpublicerade klippet rusade visningarna mot 150 000. Att lyfta pekfingret i luften och forma siffran ett, som en blinkning till "Still the One", blev sedermera kutym i de många videor som i rask takt följt.

– Först och främst är vi en grupp kompisar som bara tyckte det var roligt att spela musik tillsammans, på udda platser och med udda instrument, säger Petrus. Det var mest en slump att vi valde att göra om låtarna till folkmusik. Jag skrev de första arrangemangen och tyckte baktakten var kul. Sedan blev det lite av vårt sound.

Att Sopsymphony är kul tycker även Pål Ströbaek, producenten som tillsammans med komikern Christoffer Nyqvist i våras bjöd in kvintetten till humorklubben Salongs i Stockholm.

– Vi visste inte hur vi skulle forma vårt koncept till ett tiominutersuppträdande på en humorklubb så vi var nervösa, säger Mathias.

Lösningen blev att spela låtarna i korta klipp, precis som på sociala medier, för att däremellan stå stilla.

– Helt stilla och helt blanka i ansiktet. Det blev lyckat!

Så pass lyckat att Pål och produktionsbolaget Brommamamma bjöd med Sopsymphony att vara husband under inspelningen av en ny humorshow, tänkt att säljas till SVT. Om showen får klartecken väntar åtta nya avsnitt på att snart spelas in.

Framgångarna till trots ser Sopsymphony med ro framtiden an. Huruvida musiken får bli en huvudsyssla eller ett roligt fritidsintresse står fortfarande skrivet i stjärnorna. Faktum kvarstår också alltjämt: Efter vårterminen bryts samvaron på folkhögskolan, där samtliga både studerat och bott, upp.

Planen fram tills dess är att fortsätta uppträda. Inte minst efter novembersläppet av låten "Stadens sista sång", skriven av Efraim och Sopsymphonys första mer seriösa projekt.

– Vi har fått flera förfrågningar att spela live och då är det roligt att även spela egen musik. Vi funderar på att släppa fler, men sådant tar mycket tid. Vi får se vart det landar helt enkelt, säger Efraim Wiksten.

Publicerat