MUSIK

Dagens ECM-jazz

"Mycket elegant basspel av en oerhört rutinerad musiker". Så skriver Nisse Ågren om Arild Andersens album ”Landloper”. Den här veckan presenterar Nisse en ny platta måndag till fredag från tyska skivbolaget ECM vars motto är: "The most beautiful sound next to silence". Läs fler skivrecensioner på 7a.se/skivor.

Arild Andersen ”Landloper”
(ECM)

Norske basisten Arild Andersen fyller 80 i år, och ända sedan 1973 har han släppt sina skivor på ECM. Men det här är faktiskt hans allra första soloalbum, och allt utom inledningsspåret är inspelat live i Oslo 18 juni 2020 – med Arild ensam på scen med sin kontrabas, en loop machine och lite annan elektronik. Arild Andersen har under flera decennier utforskat vad han kan göra med elektronik som komplement till sin akustiska kontrabas, och när han släpper loss all sin lekfullhet låter han som en hel jazztrio – minst.
Ett utmärkt exempel är ett medley som innehåller delar ur Albert Aylers ”Ghost”, en norsk traditionell folklåt som fått titeln ”Old Stew” och Arild Andersens egna ”Landloper” som han först spelade in på plattan ”Lifelines” 1980. Vi får också jazzstandarden ”A nightingale sang in Berkley Street” från musikalen ”New Faces” 1940, Arilds komposition ”Mira” – som han hade med på sitt trioalbum med samma namn 2014 – och som avslutning en kombination av Ornette Colemans ”Lonely Woman” och Charlie Hades ”Song for Che”. Mycket elegant basspel av en oerhört rutinerad musiker som kompletteras på ett utsökt sätt med ungdomlig elektronisk nyfikenhet. Vackert!

Publicerat