Tillsammans har de närmare 100 års erfarenhet som hudvårdsterapeuter och de har alla drivit sina salonger i Örnsköldsvik i många år. För Tina Hägglöf, Kattis Stattin, Malin Nyglöd och Veronica Lindmark är 27 november en högtidsdag sedan 2020 då Sveriges Hudterapeuters Riksorganisation (SHR) bestämde att det skulle vara Hudterapeutens dag.
Det här året vill kvartetten lyfta vikten av att föräldrar är medvetna om vilka produkter deras barn använder, och säger nej när barnen vill köpa produkter som innehåller aktiva ämnen.
– Ett exempel som trendat på Tiktok är att göra klipp med rubriken ”Get ready with me” där barn visar upp sin hudvårdsrutin, säger Kattis. Där ser vi att barn använder produkter som kan vara farliga, är väldigt dyra och helt onödiga för ung hy.
– Barns hy är perfekt som den är. Den har inte börjat åldras och om det inte finns problem som allergi eller eksem behövs inte annat än mild rengöring, återfuktning och solskydd, säger Malin.
Förebilderna som påverkar barn och unga finns i sociala medier. Det handlar om influencers som själva är vuxna men som har en stor mängd barn och ungdomar som följare.
– Unga tjejer i dag är så vana att se perfekta bilder i sociala medier så när de får några små plitor i ansiktet ser de det som ett jätteproblem, säger Tina. Det skapas idealbilder som inte är realistiska och det för med sig så mycket psykisk ohälsa.
I dag finns produkter tillgängliga som tidigare bara såldes hos just hudterapeuten, som till exempel syror.
– I dag finns de här produkterna att klicka hem på nätet. När du köper aktiva produkter hos oss får du en trygghet genom personlig kontakt, rådgivning och uppföljning, säger Kattis.
De auktoriserade hudterapeuterna i Örnsköldsvik uttrycker även en oro över att kunder inte tar reda på om salongen de besöker bemannas av auktoriserad personal.
– Det poppar upp salonger där man kallar sig hudterapeut men där de som jobbar varken är utbildade eller har försäkringar som skyddar kunden om något skulle gå fel, säger Tina.
När SHR utfärdar auktorisation för sina medlemmar säkerställer de att de har en gedigen utbildning, utför professionella behandlingar, arbetar efter etiska regler och har behandlingsskadeförsäkring.
– Auktorisationen är personlig och legitimationen förnyas varje år så det är lätt för kunden att se att den är aktuell, säger Malin. Men tyvärr frågar kunder inte utan tar det för givet.
Alla tre tvekar inför uttrycket att de jobbar i skönhetsbranschen. För dem handlar det om friskvård i form av hudhälsa och välbefinnande.
– Huden är vårt största organ som vi ska leva med hela livet. När vi mår bra och känner oss friska är vi vackra. Det är så ledsamt att barn och unga ser på sitt utseende som en trend, när de alltid är vackra som de är.
– Tyvärr är det, oavsett ålder, så lätt att vi går omkring med fel bild av oss själva, säger Tina.