Under kommunfullmäktiges sammanträde 25 november får ledamöterna ta del av en redovisning av ett antal e-förslag som lämnats in till kommunen. Förutom 22 förslag som fått för få röster (50) för att behandla i nämnd redovisas 12 förslag som behandlats – 9 av dem får avslag och 3 anses besvarade.
Här följer de nio e-förslag som får avslag:
Utökad tid i förskolan för barn till föräldralediga (107 röster)
Barn som har en förälder hemma som är föräldraledig med yngre syskon får idag vara i förskolan 15 timmar i veckan, i och med den allmänna förskolan. Många kommuner erbjuder dock fler timmar för barnen. Vissa kommuner har 30-40 timmar och exempelvis Härnösand har 25 timmar.
Många föräldrar upplever att det är en stor stress att vara hemma med flera små barn och kan inte ge äldre barn den tid, uppmärksamhet och hjälp som krävs. Som ett led i att tillgodose barnets bästa i enlighet med barnkonventionen är det önskvärt att även barn till föräldralediga får följa den pedagogiska planen som förskolan har. De 15 timmarna upplevs också väldigt hattiga och stressiga för barnen då de inte kommer in i gruppen på samma sätt som de är vana med sedan tidigare. Om en förälder ser att barnet behöver vara hemma mer så finns alltid den möjligheten. Men för barn som behöver mer stimulans och lek med andra barn får inte dessa behov tillgodosedda med dagens regler. Även det nyfödda barnets behov kan tillgodoses på ett bättre sätt med en mer närvarande förälder. Detta behov på anknytning och närvaro är också som störst första året. Önskan om att kommunen ska utöka antalet timmar för barn till föräldralediga handlar inte om att föräldern inte vill vara med sina barn, utan att föräldern ska orka med att vara en bra förälder till alla sina barn och dessutom själv kunna må bättre tack vare förskolans avlastning.
Om en förälder väljer att ha utökad tid för barnen kan kommunen ta betalt enligt den vanliga taxan för att kunna finansiera barnets plats i förskolan. Om Örnsköldsviks kommun vill locka fler personer att flytta och stanna i kommunen kan ett sådant upplägg vara en bidragande faktor att barnfamiljer väljer att bosätta sig här.
Förslaget avslås med motiveringen:
Bildningsnämnden anser att utifrån det ekonomiska läget som föreligger 2023 och 2024, samt att möjligheten för utökad tid för de barn som har behov utav det redan är tillgodosett idag, är det inte ett prioriterat område att satsa resurser på.
Stipendium för skolelever i nationella minoritetsspråk
(E-förslag som berör nationella minoriteter och minoritetsspråk undantas från kravet på omröstning. Godkända förslag går direkt till politisk beredning.)
Sverige har fem erkända nationella minoritetsspråk: finska, jiddisch, meänkieli, romani chib och samiska. Språken har en lång historia av förtryck i Sverige och överföringen till nästa generation i alla dessa språk är hotad i landet idag. Enligt språklagen och lagen om nationella minoriteter bär det allmänna ett särskilt ansvar om barnens rätt att utveckla sitt språk och kultur. Utöver detta är Örnsköldsvik ett förvaltningsområde både i finska och samiska och det finns ett behov av dessa språk på arbetsmarknaden. Bristen på kunskaper i dessa språk är inte bara lokal utan också nationell.
Skolelever tillhörande en nationell minoritet i kommunens grundskolor ges möjlighet att ha undervisning i nationella minoritetsspråk. Undervisningstiden är 50-60 minuter i veckan beroende på ålder och lektionerna är oftast lagda efter ordinarie skoldag. Lektionens placering under en tid då eleven är trött samt konkurrens från moderna språk (franska, spanska, tyska) från och med årskurs 6 gör att majoriteten av eleverna slutar att studera nationella minoritetsspråk under grundskolan, oftast i mellanstadieåldern. Detta är paradoxalt med tanke på det skriande behovet av finsk- och samisktalande personal. Utbildningsutbudet motsvarar inte arbetsmarknadens behov.
Ett stipendium till elever som fullföljer sina studier i nationella minoritetsspråk skulle kunna fungera som uppmuntran att fortsätta med studierna i språket. Förslagsvis skulle första stipendium 1000 kr delas ut till dem som har fullföljt studierna till slutet av årskurs 6. Andra stipendium 3000 kr skulle kunna ges i slutet av grundskolan. Ännu större stipendiebelopp skulle kunna locka elever till att välja ett nationellt minoritetsspråk som moderna språk, då eleven skulle få studera sitt hotade släktspråk 180 minuter i veckan under skoltid i stället för franska, spanska eller tyska.
Att utöka deltagandet i modersmålsundervisning i nationella minoritetsspråk är en viktig grundsten i överförandet av levande minoritetsspråk till nästa generation. Vinsten kommer inte märkas bara på individnivå genom ökat välmående, rötter och ett sunt identitetsskapande. Det skapar även möjlighet för Örnsköldsviks kommun att i framtiden försörja sig med den finsk- och samisktalande personal som krävs för att kunna fullborda de skyldigheter som kommunen åtagit sig genom att ansluta sig till ett förvaltningsområde.
Förslaget avslås med motiveringen:
Bildningsförvaltningen har inga egna instiftade stipendium kopplat till elevers studieresultat eller genomförd utbildning. De stipendium som finns är via externa parter eller stiftelser. Ur ett likvärdighetsperspektiv ska inte bildningsförvaltningen ha stipendium för något eller några enskilda ämnen.
Gångväg/trottoar längs Hampnäsvägen i Själevad (92 röster)
Kommunen föreslås att anlägga en gångväg/trottoar från korsningen Alnäsbacken/Gottnevägen (där det redan finns gång/cykelväg) fram till Själevads kyrka (där det finns trottoar) så att barnen säkert kan ta sig hem från skolan samt mellan kompisar. Det vore olyckligt om man agerade först EFTER att en olycka sker.
Det är också många motionärer som befinner sig längs Hampnäsvägen både på cykel, promenerande och löpande, vid möten med bilar så uppstår lätt farliga situationer då vägen som sådan är smal och dessutom saknar nämnda gångväg eller trottoar.
Bakgrunden till förslaget är att det nu sker ett generationsskifte i Själevad där det flyttar in yngre familjer i områdena längs Hampnäsvägen (som t.ex. Bryggeriudden, Sågudden, mm.) vilket gör att många barn går och cyklar längs vägen.
Förslaget avslås med motiveringen:
Samhällsbyggnadsnämnden avslår e-förslaget gångväg/trottoar längs Hampnäsvägen i Själevad. Samhällsbyggnadsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att utreda en bygdevägslösning för Hampnäsvägen mellan Gottnevägen och Prästsundsvägen, målet är att bygdevägslösningen ska stå klar senast hösten 2025.
Röjning av stranden i Bonäset (101 röster)
Stranden nedanför gångvägen behöver röjas, för att lättare kunna gå där och för utsikten över vattnet. Det är helt igenvuxet. Från Bonäsets båthamn till Bodums båthamn.
Förslaget avslås med motiveringen:
Samhällsbyggnadsförvaltningens gemensamma ambition är att ta fram en långsiktigt hållbar skötselplan för området med hänsyn tagen till både stödjande- (biologisk mångfald) och kulturella ekosystemtjänster (fysisk- och mental hälsa, sociala värden, rekreation) samt ekonomi. Därefter kan eventuella skötselåtgärder utföras efter prioritering och utifrån tillgängliga resurser.
Stoppa spridning av mördarsniglar (202 röster)
Mördarsniglarna har kommit till Örnsköldsvik.
Örnsköldsviks kommun gör inget för att stoppa mördarsniglarna på grund av resursbrist.
(Text ur svarsmejl vi fick från kommunen)
"Om man har förslag kring att kommunen ska prioritera detta så är bästa vägen att skriva ett E-förslag."
Det börjar finnas en hel del mördarsniglar i Örnsköldsviks kommun nu vilket kommer att få stora konsekvenser/problem med spridning om det inte hindras i tid.
Mördarsniglarna finns på flertalet ställen i Örnsköldsvik kommun. Detta har kommunen kännedom om. Kommunen är ansvarig för miljön, men gör inget för att stoppa det. Resursbrist!!
Mördarsniglar är så kallade hermafroditer, det vill säga att varje snigel är både hane och hona samtidigt, och därmed kan befrukta sina egna ägg. I sin tur medför detta att det är tillräckligt att få in en enda mördarsnigel eller ett ägg i sin trädgård för att de snart ska ha tagit över totalt, en mördarsnigel lägger nämligen upp till 400 ägg per år och blir könsmogen inom 4 veckor.
Örnsköldsviks kommun kan kämpa för att bromsa detta lätt med snigelmedel bland annat.
Jag hoppas att ni inte jämför detta med invasiva växter som ni gjort i tidigare anmälan av oss kommuninvånare och då inklusive min anmälan på kommunens app "Ett bättre Örnsköldsvik" Detta är ett stort problem om inget görs och detta går fort!!
Klimatet är varmare på vintrarna nu och då överlever dessa i Norra Sverige.
Ingen vill få dessa sniglar i sina odlingar. Vare sig företag med närodlade grönsaker och trädgårdsväxter/blommor till försäljning eller privata trädgårdar.
Mördarsniglarna skövlar!!!
Till våra lokala företag med närodlat är detta katastrofalt!!
Även för privatpersoners trädgårdar.
Jag anser också att Örnsköldsviks kommun har ett ansvar att bromsa spridningen till angränsande län/kommuner. Skulle de få veta att Örnsköldsviks kommun har kännedom att mördarsniglar har blivit ett problem och inget gjorts för att stoppa detta blir det riktigt fel.
Ni har anmälningar och information dokumenterat hos er på kommunen men inget görs för att det är brist på resurser. Det har jag fått som svar.
Då dessa mördarsniglar har gjort sig riktigt hemmastadda så är de omöjliga att ta bort i vår norrländska miljö.
Nu finns det en chans att bromsa det.
Jag ser framemot ert svar med vad ni har för planer för att bromsa spridning av denna invasiva art i Örnsköldsvik/Västernorrlands län.
Förslaget avslås med motiveringen:
Förvaltningen prioriterar bekämpningsåtgärder mot jätteloka och jättebalsamin eftersom dessa omfattas av förbud enligt EU-förordningen om invasiva arter. Utan statliga bidrag är det en utmaning att bekämpa alla bestånd av dessa arter på kommunal mark. Mördarsnigeln omfattas däremot inte av någon lagstiftning om invasiva arter.
Samhällsbyggnadsnämnden uppdrar till samhällsbyggnadsförvaltningen att bjuda in trädgårdsföreningar i kommunen för dialog och samverkan kring bekämpningen av mördarsniglar och invasiva växter.
Skapa aktivitetspark i Trehörningsjö för alla generationer (69 röster)
Skapa Aktivitets park i Trehörningsjö på tomt med fastighetsbeteckning Trehörningsjö 1:19, som kommunen har ansvaret för.
Aktivitets parken ska innehålla ett lekområde med lämplig utrustning för barn, ett utegym för alla åldrar och trevliga sittplatser omgärdad med planteringar.
Jag vill att kommunen ska skapa en gemensam mötesplats för Trehörningsjös innevånare och besökare.
Förslaget avslås med motiveringen:
Föreslagen plats, Trehörningsjö 1:19, är kommunal mark men till största del planlagd kvartersmark för bostäder och handel. Vilket innebär att en placering av en aktivitetspark/mötesplats där skulle strida mot gällande detaljplan. Efter utfört pilotprojekt i Kubbe-Norrflärke görs en bedömning ifall det kan vara aktuellt att jobba vidare med ett liknande upplägg i Trehörningsjö.
Återuppta skridskobana vid Markvägen/Översjäla (58 röster)
Efter en generationsväxling i Översjäla så är intresset stort att återuppta skridskobanan vid Markvägen, Själevad.
För att uppmuntra barn till utomhuslek och aktivitet är denna plats perfekt då den är bra belägen med gångavstånd för många. Belysning och brunn finns redan. Skulle planen bara spolas upp är vi många som skulle ha glädje av den.
Förslaget avslås med motiveringen:
För ett antal år sedan togs beslut om att avveckla Markvägens isbana. Beslutet grundade sig på besparings- och effektiviseringskrav samt tidigare inventering/utredning. Markvägens isbana består av gräsplan vilket ger en mer resurskrävande hantering att spola upp på grund av dess genomsläpplighet.
I Själevad finns idag totalt fyra isbanor med belysning och god tillgänglighet, två av dem kan nyttjas veckans alla dagar dygnet runt och de två skolisbanor är fria att nyttjas efter skoltid och på helger.
Avskaffa tillståndskravet för höns inom detaljplanerat och tätbebyggt område (57 röster)
Om vi tittar oss omkring i vår omvärld kan vi se att den upplevs något osäker. Bland annat på grund av krig, matpriser som har höjts, elpriserna har skenat, coronapandemin, drivmedelspriset har ökat och våra boräntor har höjts. Dessa är alla faktorer som återspeglar osäkerheter i vårt samhälle. För att höja vår kommuns beredskap och återknyta till vår matproduktion samt till naturen anser jag att varje kommuninvånare på ett lätt sätt ska kunna prova på och börja utforska detta på sin fastighet. Något som inte går idag om man ser på reglerna för djurhållning inom Örnsköldsviks kommun.
Idag behöver de som bor inom detaljplanerat och tätbebyggt område i Örnsköldsviks kommun ansöka om tillstånd (som även innebär handläggningstid och en kostnad som kommunen tar ut) för att hålla fjäderfän (höns, kalkoner mm.), minigrisar, getter samt några andra djurslag. Anledningen till att man behöver söka tillstånd är att djuren kan störa eller ge upphov till olägenhet för närboende (dvs. grannar).
Jag tycker att man kan se hur andra kommunen har gjort för att underlätta för sina invånare, dock gäller detta endast för höns:
Härnösands kommun: Ansökan krävs för höns, kor, hästar, getter, får och grisar. Man behöver redovisa hur man kommer att hantera gödsel, vart de ska inkvarteras osv. Dock tar ingen avgift ut om man ansöker om 5 hönor eller mindre (samt ingen tupp).
Sundsvalls kommun: Tillstånd krävs för nötkreatur, häst, get, får eller svin samt fjäderfän. Tillstånd krävs inte för att hålla 4 eller färre hönor. Tupp kräver tillstånd.
Fler kommuner som inte kräver tillstånd för mindre flockar av höns vanligtvis 4-5st samt ingen tupp, dock är detta bara ett urval av kommuner som har detta: Höganäs, Hörby, Borgholm, Gällivare (max 12 st och max 1 tupp), Västerås, Lerum med flera.
Men om vi därefter kollar på en stad som ligger i framkant får vi vända blicken till Göteborgs stad (som i slutet av 2019 hade ca 578 000 invånare) som ändrade sina regler 2013.
Hämtat från Göteborgs stads hemsida:
”I Göteborg behöver du inte ha tillstånd från miljöförvaltningen för att ha orm, nötkreatur, häst, get, får, svin, pälsdjur eller fjäderfä. Motiveringen är att det sällan uppstår några problem kring djurhållning och att tillståndskravet innebär en obefogad begränsning av människors frihet.
Även om det inte finns krav på tillstånd i Göteborg, så får inte djurhållningen orsaka olägenhet för närboende, till exempel i form av ljud eller lukt. Om miljöförvaltningen får in ett klagomål på djurhållning kan vi starta en utredning. Om det visar sig att djurhållningen kan innebära en olägenhet för närboende har vi möjlighet att begränsa eller förbjuda djurhållningen i det enskilda fallet.”
Göteborgs stad arbetar alltså så ett annat sätt än övriga kommuner. De väljer att säga ja och om det uppstår problem så tar de ärendet då. I stället för som vår kommun gör, väljer att se problemen först och sedan eventuellt säga ja samt ta ut en kostnad för detta.
Varför denna tillstånds ändring?
Örnsköldsviks kommun säger sig vilja ligga i framkant i mångt och mycket, något som de idag inte gör när trenderna inom samhället har förändrats. Idag är det ”modernt” att odla och ta tillvara på mat. Det är ”modernt” att vilja vara mer självhushållande med bin, grönsaker och fjäderfän där man själv kan skörda grönsaker, honung samt samla ägg. Utöver ”moderniteter” så behöver kommunen även stärka sin beredskap för osäkerheter i samhället (exempelvis äggbristen i Sverige under juli 2023). Låt oss invånare i kommunen vara med och bidra! Låt oss skaffa höns så kan vi hjälpa vårt närområde vid en kris genom att bidra med ägg, gödsel och kunskap när det behövs!
Förslag till tillståndsändring inom Örnsköldsviks kommun:
- Ta bort kravet på tillstånd (och avgifter) för att hålla höns inkl. tupp inom tätbebyggt och detaljplanerat område.
- Ställ ev. krav på hönshållningen ex. att djuren inte får vistas utomhus mellan 22-07 (pga. Ljud när människor ska sova).
- Vid klagomål, starta en utredning precis som Göteborgs stad och ta det därifrån.
Detta förslag skulle underlätta för medborgarna att prova på djurhållning samt få ett kretslopp med odlingar och djur. Höja personens-, omgivningens- och kommunens beredskap. Minska den handläggningstid som krävs och i med det frigöra våra kommunala personalresurser till annat. Öka många barns förståelse på vart mat kommer ifrån (dvs. knyta an till naturen mer) och öka varje medborgares frihet att själv välja hur de vill leva i vårt samhälle.
Förslaget avslås med motiveringen:
Samhällsbyggnadsförvaltningen bedömer att det inte är fördelaktigt att ta bort kravet på tillstånd eftersom det tar bort möjligheten för grannar att yttra sig.
Bort med parkeringsavgift i två timmar (168 röster)
Jag var till vår Centralort Härnösand med Landshövding och Biskop. Centralort både för kyrkan och administrativa centrum i Västernorrland.
Till min mycket positiva överraskning fick jag en Parkeringsskiva av den myndighet jag besökte. I centrala Härnösand har man två timmars gratis parkering. Varför har vi i Örnsköldsvik inte den lösningen. Nu försvinner allt flera parkeringsautomater, så att många äldre inte kan parkera nära stadens centrum. (Alla förväntas använda digitala hjälpmedel för även något så enkelt att parkera din bil i centrala Örnsköldsvik!) Hur är det möjligt att vi är så ”småaktiga” mot de turister och besökare som vill handla i centrala Ö-vik?
Jag föreslår att vi för in gratis parkering i centrala Örnsköldsvik snarast.
Det finns säkert någon student som kan undersöka konsekvenserna och klargöra fördelar och nackdelar med förslaget att ”Skapa gratis parkering även i Örnsköldsvik, tex via en parkeringsskiva som läggs in i bilen och anger ankomsttid.”
Besökare i Centralorten med öppna ögon!
Förslaget avslås med motiveringen:
Att införa avgiftsfri parkering 2 timmar i centrum skapar ett ökat behov av övervakning samt ett kraftigt intäktsbortfall. Sannolikt ökar söktrafiken samtidigt som parkeringsplatserna är begränsade. De privata ägarna av garage och markparkeringar kommer att missgynnas då bilisterna kommer att söka sig till de parkeringar som är avgiftsfria i två timmar.
Tre e-förslag är besvarade:
Cykelgarage/cykel hus i stadskärnan (83 röster)
För att främja de som tar cykeln till jobbet, resturangen, eller bara för att ta en promenad på stan/andra aktiviteter.
Cykelresenärer behöver känna sig trygga med att lämna dom obevakad för att göra sina aktiviteter.
Med ett cykelhus med smarta låssystem likt det som nu byggs i Vasa (Finland) tror jag vi kan stärka skyddet men även rörelsen på stan samt ekonomiskt för de som bedriver verksamhet där.
Exempelvis i närhet till gästhamn/ReseC med tanken att det ska kunna finnas rörelse invid cykelgaraget för att förhindra/avskräcka brottslig verksamhet. Kanske bygga fler mindre garage. Cyklar idag börjar bli väldigt dyr vilket kräver lite mer än dagens traditionella cykelställ.
Besvarad enligt följande:
Samhällsbyggnadsnämnden anser att e-förslaget om cykelgarage/cykelhus i stadskärnan är besvarat genom pågående utredning av parkeringsbehovet inom centralområdet.
Ta bort minutstyrningen i kommunens hemtjänst och inför tillitsbaserad styrning av ordinärt boende (156 röster)
Det är dags att ta bort minutstyrningen i kommunens hemtjänst och införa tillitsbaserad styrning.
Minutstyrningen är ett system som skapar tidspress, inga marginaler, dålig arbetsmiljö, man jobbar övertid och på lunch, psykisk ohälsa, toalettbesök är inte en självklar del i vårt arbetsliv pga minutstyrning och tillgång. Stress påverkar omdöme och beslut, utrymme för fler misstag. Våra yngre vikarier ser ingen framtid i detta yrke, det resulterar i personalbrist.
Med tillitsbaserad styrning ges personalen möjlighet att påverka sina arbetspass med inflytande över arbetsinsatser och efter äldres behov, istället för att de äldre ska anpassa sig efter verksamheten.
Detta kommer medföra bättre hälsa hos personalen och äldre, eftersom de äldre påverkas av vår minutstyrning.
I en arbetsdag är det mycket dokumentation, många telefonsamtal, försöka få tag på kollegor, mail, larm, uppföljningar, avvikelser? inget av detta är inräknat på ett arbetspass. Gångtiderna mellan vårdtagare är ofta felberäknat och pressat på minuten.
Hur lång tid tar det att hjälpa en vårdtagare med lunch? En annan med dusch eller toalett? Att ge en vårdtagare mediciner? Det är självklart individuellt, beroende på dagsform och hälsa. Alla dagar ser olika ut för vårdtagare och personal i hemtjänsten. Verksamheten måste anpassa sig efter äldres behov, inte tvärtom.
Kommunen måste sätta hälsosamma mål för personal och äldres livskvalitet, för som det ser ut i verksamheten idag kan ingen leva upp till kommunens mål med värdig äldreomsorg.
Jag vill att Örnsköldsviks kommun tillsätter tillitsbaserad styrning av ordinärt boende.
Besvarad enligt följande:
Välfärdsnämnden anser att e-förslaget ”ta bort minutstyrningen i kommunens hemtjänst och inför tillitsbaserad styrning av ordinärt boende” är besvarat genom den pågående organisationsförändringen inom välfärdsförvaltningen och det pilotprojekt som nu genomförs inom hemtjänsten.
Reparation av belysning, Hörnsjöns elljusspår (52 röster)
Att man lagar belysningen.
Besvarad enligt följande:
Kultur- och fritidsnämnden anser e-förslaget om reparation av belysning på Hörnsjöns elljusspår besvarad, genom redan beställda åtgärder.