Handel

Omsättningen ökar i stadskärnan

Omsättningen i Örnsköldsviks stadskärna ökade med sex procent under förra året, vilket är dubbelt så stor ökning som andra medelstora svenska städer. Hotellen står för en stor del av ökningen i stadskärnan med en omsättningsökning på 42 procent. Detta enligt den senaste rapporten Cityindex, som är ett samarbete mellan Fastighetsägarna och HUI Research.

– Det är glädjande att se att Örnsköldsviks stadskärna står för en högre omsättningsökning än jämförbara stadskärnor. Samtidigt är det viktigt att vara medveten om att den ökade omsättningen snarare beror på en extremt hög inflation under 2023 än ökad försäljning av varor och tjänster, säger Christina Friberg, näringspolitiskt ansvarig för Fastighetsägarna MittNord.
 
Samtidigt visar analysen att beklädnadshandeln minskar i alla typer av stadskärnor, medan dagligvaruhandeln växer, särskilt i medelstora städer där den tar marknadsandelar från andra sektorer. I Örnsköldsvik ökar omsättningen av dagligvaror med sex procent. Denna förändring speglar konsumenternas förändrade beteende, där allt fler väljer att lägga sina pengar på mat och livsmedel snarare än på hem- och fritidsvaror.
 
En annan viktig trend är den växande efterfrågan på kulturella och kreativa verksamheter samt cirkularitet och hållbarhet. Kulturutbud, second hand och återbruk spelar en central roll för att skapa både ekonomisk tillväxt och levande och mer trygga stadsmiljöer. I större städer är så mycket som var femte verksamhet en kulturell eller kreativ näring, och cirkulära verksamheter är nästan tre gånger vanligare än i mindre städer. Örnsköldsviks stadskärna har dubbelt så många kulturella och kreativa verksamheter som andra jämförbara stadskärnor.
 
– Stadskärnorna förändras. För att skapa tillväxt behöver vi utveckla livfulla och attraktiva miljöer som grundar sig på trygghet, kulturella aktiviteter och en stark platsidentitet som lockar både invånare och besökare. Här är Örnsköldsvik på god väg och har dessutom en styrka i att en stor andel av sällanköpsvaruhandeln sker i stadskärnan, vilket bidrar till en bredd i utbudet, säger Christina Friberg.
 
Örnsköldsvik i siffror
Omsättningsutveckling i stadskärnan mellan 2022 – 2023:
Totalt: 6%
Dagligvaror: 6%
Beklädnadshandel: 2%
Hem- och fritid: 0%
Hotell: 42%
Restaurang: 15%

Publicerat