Alla stadiumbutiker har golv med svarta löparbanor men i Örnsköldsvik är de blå. En liten detalj kan tyckas men den skvallrar om att butiken inte har fått sin inredning uppdaterad på väldigt många år. Därför blev butikschef Thomas Gröndahl och hans kollegor extra överraskade när de fick ta emot kedjans pris ”Årets butik” tidigare i höst.
– Vi gjorde en medveten satsning i år för att sätta kunden extra mycket i fokus och med sikte på att ta hem priset, säger Thomas. Oavsett om kedjan satsar på oss eller inte gäller det att jobba med det vi har och påverka det vi kan påverka.
I nomineringstexten står bland annat att butiken i Örnsköldsvik ser utmaningar som en drivkraft till förändring med en starkt lysande innovation som finns i hela laget där alla bidrar till framgång, tar ansvar och utvecklas.
– Det handlar om gemenskap och det engagemang som finns hos var och en, att vi alla trivs på jobbet. Vi får väldigt fina resultat när vi mäter personal- och kundnöjdhet och våra kunder är den viktigaste delen i framgången, säger Thomas.
Linnéa Svensson är teamleader och därmed Thomas stöd i arbetet som butikschef. Hon har just gått på föräldraledighet men blev inringd för att vara med när vinsten uppmärksammas.
– Vi har roligt på jobbet och fungerar som ett lag, det kommer så mycket ur det, säger Linnéa.
Hon älskar jobbet, som hon mest såg som en mellanlandning efter studenten, och vill gärna tipsa den som börjar inom handeln att ge jobbet lite tid.
– Ha inte så bråttom, känn efter vad som känns rätt och ta chansen att utvecklas om du får den. Det finns möjligheter om du vågar utmana dig själv.
– Och om du vågar tro på dig själv, fyller Thomas i. Har du rätt personlighet och är intresserad av människor går allt annat att lära sig. Liksom i handeln i övrigt har även vi hög omsättning i personalen men av rätt anledningar. Unga som är drivna är det även i övriga livet och har ofta andra mål uppsatta. Här får de en bra start på arbetslivet och vi får bra personal.
Med utmärkelsen följer en aktivitetspeng som personalen får använda. Planer finns på att hitta på något som involverar rörelse.
– Det är givet med tanke på att vi är en sportbutik, säger Thomas. Det kommer faktiskt att hända annat roligt också, kopplat till butikens utseende, men jag kan inte säga så mycket mer om det ännu.
Någon som är extra glad över den nyheten är Anna Ivarsgård, visual merchandiser med ansvar för butikens utseende.
– Bara att få lampor som det går att jobba med är stort för mig. Visst har vi fått jobba lite extra för att få till det så som Stadium kräver, utifrån våra förutsättningar, men vi är lösningsorienterade och jag är van att trolla med knäna.