Det råder ingen tvekan om att läsning är något som barnen på Själevadskolans Fritidshem kommer ägna sig åt under det lov som nu väntar. Här har böcker en självklar plats i tillvaron och arbetet med att locka eleverna till läsning belönades nyligen med Stora Läspriset.
– Det var fantastiskt kul och en stor överraskning, säger fritidshemslärare Tommie Andersson. Efter många intervjuer, där vi fick berätta om vårt arbete, gav de oss beskedet mitt under den sista intervjun.
Stora Läspriset är ett stipendium för lärare som jobbar med att skapa läsengagemang hos barn och unga. Priset delas ut av Lärarstiftelsen tillsammans med föreningen Sällskapet för folkundervisningens befrämjande, SFUB.
– Jag fick åka ner till Bokmässan och ta emot priset, det var stort, säger Sanna Bylund. Då hade vi fått hålla det hemligt för både elever och utomstående sedan i juni. Barnen blev jätteglada och ser det här som sitt pris, att vi alla har vunnit tillsammans, och så är det verkligen.
Stipendiet innebär en summa pengar som Tommie, Sanna och fritidslärarkollegan Lena Nordström kommer använda för att fortsätta utveckla sina läsaktiviteter och sprida arbetet till fler verksamheter.
– Fritidsverksamheten har stora förutsättningar att lära barnen läsa eftersom allt vi gör här bygger på frivilligt deltagande. Vi har ett eget kapitel i läroplanen med ett uppdrag att undervisa, så har det inte alltid varit, säger Sanna.
Varje morgon skapas mysig stämning med mjuka madrasser, den lysande elden som barnen själva skapat och en sprakande digital brasa på skärm på väggen. Miljön och att det finns lugn och ro betyder mycket och när vi hälsar på vill barnen gärna berätta om sitt läsintresse.
– När man läser känns ingenting stressande, då kan man ta det lugnt, säger Leja.
– Det är som att man blir lika beroende av böcker som av skärmar, när man börjat läsa går det inte att sluta, säger Rasmus.
Två bokklubbar, indelade efter ålder, gör läsningen till en gemensam sak för fritidsbarnen. Tillsammans tar de sig an olika läsutmaningar och får boktips av varandra.
– Vi har en tavla med böcker som i en bokhylla och när vi har läst 20 minuter får vi fylla i en bok, säger Rasmus. Vi bestämmer tillsammans vad vi ska göra när alla böcker är ifyllda, som att baka tillsammans och sedan äta det vi bakat.
Ingen tycker det är för länge att läsa i 20 minuter, behöver man ta en paus gör man det. En utmaning kan vara att komma in i en bok eller att det är svårt att läsa om det är många svåra ord i boken, men det finns knep att ta till.
– Om det är svåra ord läser jag flera gånger tills jag förstår och då lär jag mig nya saker, säger Vera.
– Sanna brukar säga till oss att läsa mer än bara första kapitlet även om vi inte tycker att det är bra, särskilt när det är en bok vi inte valt själv, säger Nelly.
Tommie intygar att ju mer barnen läser desto lättare blir det att läsa och då vill de läsa ännu mer. Högläsningen är jätteviktig och bokklubben börjar alltid med det.
– Det är ett bra sätt att introducera nya böcker. Vi ser till att ha ett antal exemplar redo så att de som blir nyfikna kan låna och börja läsa direkt, säger Tommie. Vi ser också att morgonen är en bra tid för läsning. Det är den lugnaste delen av dagen och barnen har ro i kroppen och har inte hunnit bli trötta av skolan.
Skolans bibliotek, Boklådan, har stor betydelse och besöken dit blir många.
– Vi får gå dit även när det är stängt och hjälpen vi får är ovärderlig. Det är en välkomnande miljö där barnen tycker om att hänga, söka böcker och läsa, säger Tommie.
– Läsning och att möta litteraturen är en livsviktig kunskap, säger Sanna. Barnen utvecklar sin identitet när de känner igen sig i olika karaktärer och händelser. De förstår världen bättre och utvecklar sin empati. Språket utvecklas så de får lättare att sätta ord på känslor. Det ger så mycket att få tillgång till böckernas magiska värld och upptäcka hur en bok kan fängsla dig.
Text: Gabriella Röschmann Foto: Håkan Nordström