Samhälle

Örnsköldsviks kommun godkände flest undantag från strandskyddet

De senaste fem åren har Örnsköldsviks kommun godkänt drygt 300 byggen inom strandskyddat område. Det är flest i Västernorrlands län.
Den som vill bygga nära vatten behöver dispens från strandskyddet, lagstiftningen som ska säkra allmänhetens tillgång till stränderna och bevara livsvillkor för djur och växter.

I de flesta fall är det kommunerna som godkänner dispenserna, och under de senaste fem åren har Örnsköldsviks kommun fattat 330 beslut för totalt 418 åtgärder inom strandskyddat område, enligt den sammanställning Naturvårdsverket varje år gör. Det gör kommunen till en av de mest generösa i landet och mest generös av kommunerna i Västernorrlands län. 
I de flesta fall har det handlat om komplement- eller tillbygge och utbyggnad av elnätet. Undantag från strandskyddet får bara godkännas om vissa särskilda skäl i lagen uppfylls. I Örnsköldsvik handlar det oftast om marken redan är bebyggd, vilket också är det skäl som är vanligast i landet som helhet. 
Alla kommunens dispenser skickas vidare till länsstyrelsen. Länsstyrelsen har tre veckor på sig att bedöma om beslutet kan ha fattats på felaktiga grunder – och i så fall överpröva det. Efter en överprövning kan strandskyddsdispensen upphävas. I Örnsköldsviks fall har länsstyrelsen helt eller delvis upphävt två av 330 beslut under de senaste fem åren. 
Stora skillnader – länsstyrelsen i Västernorrland överprövar vart femtonde beslut
Hur många beslut som överprövas skiljer sig mycket mellan olika länsstyrelser, visar Newsworthys kartläggning. Länsstyrelsen i Västernorrland har under de senaste fem åren överprövat 98 kommunala beslut. Det motsvarar vart femtonde beslut, vilket är en lägre andel än i riket som helhet. Länsstyrelsen i Södermanland överprövar mest, nästan vartannat beslut, medan länsstyrelsen i Norrbotten överprövat någon procent av besluten. 
– Varför det skiljer sig åt över landet beror troligtvis på många faktorer. Strandskyddslagstiftningen är komplex, och erfarenheten och kompetensen kan variera över landet, säger Erika Widén, naturskyddshandläggare på länsstyrelsen i Södermanland.
– Vi utgår från lagstiftningen när vi gör våra bedömningar och känner oss trygga i dem. Domstolarna delar oftast länsstyrelsens bedömning när våra beslut överklagas.
Under 2024 ser länsstyrelsen i Södermanland en nedåtgående trend, där färre av kommunernas dispenser överprövas. 
– Kommunerna och länsstyrelsen har ett gemensamt ansvar, där länsstyrelsen ska granska och vägleda kommunerna. Vi har i år träffat åtta av nio kommuner för vägledning och kanske har det haft effekt.
Skillnader har uppmärksammats förr
Kommunerna tog över ansvaret för att besluta om strandskyddsdispenserna 2009 samtidigt som länsstyrelserna fick i uppdrag att granska dem. I en tidig utvärdering konstaterade Naturvårdsverket att olika länsstyrelser redan då överprövade i väldigt olika hög grad – och att skillnaden inte kunde förklaras med bakgrundsfaktorer som befolkningstäthet eller hur många dispenser som beslutats. 
Däremot visade det sig att en del länsstyrelser oftare tog kontakt med kommunerna istället för att direkt överpröva beslutet. Och det tror Ulla Pettersson, handläggare samhällsplanering på länsstyrelsen i Norrbotten, kan förklara att de överprövat relativt få strandskyddsdispenser.
– Vi har ungefär 300 ärenden per år av varierande kvalitet och komplexitet. När vi granskar tar vi in kompletterande underlag av enklare karaktär, men när vi ser att bristerna i ett beslut är så stora att det inte går att se om man kan godkänna det – då återförvisar vi ärendet till kommunerna. Vi gör nog det i högre utsträckning än andra. Detta är reglerat i lag, både miljöbalken och förvaltningslagen, säger hon. 
Och då blir kommunernas beslut bättre?
– I återförvisningen skriver vi ett pedagogiskt underlag om vad som saknas, oftast kan beslutet godkännas när de kommer in med det som saknas. Därför har vi så få överprövningar. Vi tycker att det här arbetssättet fungerar bra och den uppfattningen delar kommunerna när vi ställt frågan. Det har också prövats i domstol. 
Observera att det här handlar om beslut som tagits mellan 1 januari 2019 och 31 december 2023. En del av de upphävda besluten kan alltså röra kommunala beslut som tagits tidigare än än 2019 och en del av de kommunala dispenserna har eventuellt inte registrerats som upphävda ännu. 
Det är också stor skillnad på hur ofta kommunens beslut upphävs i olika delar av landet. I Skåne har länsstyrelsen upphävt 194 beslut, helt eller delvis, under den här perioden. Det motsvarar ungefär var fjärde kommunalt beslut. I Norrbotten är motsvarande siffra 13 beslutade åtgärder. Länsstyrelsen i Västernorrland har upphävt 28 kommunala beslut. 
Det är kommunerna som beslutar om de flesta strandskyddsdispenser, medan länsstyrelserna är första instans för områden i till exempel nationalparker och statliga naturreservat, samt för vägar, järnvägar och försvarsanläggningar. Under de senaste fem åren har Örnsköldsviks kommun gett dispens till 418 åtgärder, medan länsstyrelsen gett dispens till 18 åtgärder i kommunen.
Länsstyrelsen kan också överpröva och kommunernas beslut och ska inom tre veckor ha beslutat att överpröva beslutet om man har skäl att tro att dispensen godkänts på felaktiga grunder. 
 

Publicerat