Trafik

Andelen laddbara bilar minskar i Örnsköldsvik

Elbilar och laddhybrider har ökat i försäljning de senaste åren, men under tredje kvartalet minskade de laddbara bilarnas andel av nyregistreringarna i Örnsköldsviks kommun. Även i riket har elektrifiering tappat fart.

Under tredje kvartalet 2024 var 38 procent av alla nyregistrerade personbilar i Örnsköldsvik laddbara (sammanlagt registrerades 216 nya bilar). Merparten av de laddbara bilarna var rena elbilar (21 procent av alla). Fossildrivna bilar utgjorde 60 procent av nyregistreringarna.
De senaste åren har vi sett en kraftig ökning i försäljning av laddbilar i Sverige. Under slutet av 2023 och början av 2024 har utvecklingen stannat av. I Örnsköldsvik peakade andelen laddbara under fjärde kvartalet 2022 (58 procent).
I landet som helhet noterades en mindre uppgång i andelen elbilar under det tredje kvartalet. Sammanlagt var 59 procent av alla nyregisterade personbilar var laddbara och 38 procent rena elbilar under de senaste tre månaderna.
Riksbankens räntesänkningar och tillverkarnas förbättrade leveransförmåga gör branschen nu något mer framtidsoptimistisk än tidigare. Mobility Sweden noterar att elbilarna var uppe på 45 procent av alla nyregistreringar i september – högsta månadsnivån hittills i år.
I hela landet var 59 procent av alla nya bilar laddbara under tredje kvartalet. Det är framför allt Stockholms län som drar upp snittet, vilket till stor del förklaras av att många leasingföretag har sitt säte i länet. I Västernorrlands län var 50 procent av nyregistrerade bilar laddbara.
Jämfört med andra kommuner säljs det förhållandevis få elbilar och laddhybrider i Örnsköldsvik. Under tredje kvartalet var nyregistreringen 65:e lägst i hela landet (bland 290 kommuner).
Statistiken kommer från Trafikanalys förmedlad genom SCB och avser tredje kvartalet 2024.
 

Publicerat