Det har länge varit känt att luftkvaliteten längs Centralesplanaden är ett problem. Det är framför allt kvävedioxid (NO2) och partiklar (PM10) orsakade av trafiken som bidrar till höga värden som tidvis överskrider nationella miljökvalitetsnormer. När dessa överskrids ska ett åtgärdsprogram upprättas och det arbetet pågår just nu hos Örnsköldsviks kommun.
– Ett förslag har legat ute för samråd. Nu gör vi det som kallas för samrådsredogörelse som, tillsammans med åtgärdsförslaget, ska gå den politiska vägen till kommunfullmäktige och sedan skickas in till Naturvårdsverket, säger Lena Finne Jansson, enhetschef för strategisk och hållbar utveckling.
En av de nio föreslagna åtgärderna i programmet är ny sträckning av E4 förbi Örnsköldsvik. En åtgärd som Örnsköldsviks kommun inte själva bestämmer över.
Går det att komma ner till godkända värden utan den åtgärden?
– En omledning av E4 är avgörande för att normen för kvävedioxid inte ska överskridas men vi ligger bra till för normen av partiklar. Den överskrider vi inte nu tack vare åtgärder som vi redan startat upp, som till exempel bättre dammbindning. Vi gör regelbundna mätningar och arbetar för att nå så låga nivåer som möjligt med de åtgärder vi kan göra själva.
Föreslagna åtgärder
1. Ny sträckning E4
En stor del av såväl tung trafik som personbilar som i dagsläget endast passerar centrala Örnsköldsvik skulle ledas förbi innerstaden. En ny lokalisering av E4 möjliggör dessutom för kommunen att införa fler åtgärder som ytterligare skulle förbättra luftkvaliteten.
2. Främja cykling
Förbättra förutsättningarna att resa med cykel inom Örnsköldsviks kommun.
3. Övergång till miljövänligare
drivmedel/eldrivna fordon
Minska utsläpp av NO2 genom att minska användandet av diesel och biobränslen för kommunens fordon inklusive den kommunala kollektivtrafiken.
4. Införa genomfartsförbud
Ett genomfartsförbud på kommunala gator där miljökvalitetsnormen riskerar att överskridas.
5. Införa miljözon
Syftet är främst att minska den tunga trafiken i innerstaden och därigenom minska halterna av NO2 och PM10.
6. Införa grönska längs gator
Se över och utvärdera grönskan som finns längs gator som riskerar att överskrida NO2 och PM10.
7. Förstärkt vägrenhållning
Förbättra vägrenhållningen med hjälp av utökad luftberedskap i syfte att minska halten partiklar i luften. Detta infördes redan genom åtgärdsprogrammet 2011.
8. Främja kollektivtrafiken
Underlätta buss- och tågresande, exempelvis genom fler bussturer, attraktivare och fler busshållplatser, subventionerade biljetter, utökat samarbete och samordning.
9. Sänkta hastigheter på
utvalda gator
Sänka den reella hastigheten på utvalda gator i centrala Örnsköldsvik med syfte att minska utsläpp från trafiken men även att främja gång- och cykeltrafiken.