Till midsommar smäller det i Idbyn – igen.
– Innan en sprängning avtäcker vi berget på stubbar, gräver bort jorden och borrar. Sen laddar vi med cirka 10 ton dynamit och spränger 2-8 meter in i berget, säger Stefan Vallin, produktionsledare på Gidmarks – familjeföretaget som sedan 1 juni 2016 ägs av Örnfrakt – och pekar mot den tilltänkta bergsväggen.
På Gidmarks grustäkt i Idbyn, aktiv sedan 1993, produceras ungefär 150 000 ton material per år; asfaltkross, makadam, bärlager, stenmjöl och slitlager är några av slutprodukterna till både privat- och företagskunder. Här är arbetet efter årets första sprängning i gång sedan 1 april.
– Det rullar på med släpvagnarna, nu är det säsong för grusgångar och dekorstenar runt rabatterna. Vi har både diabas och granit – mörkblå och röda stenar – vilket är rätt unikt. I de flesta täkter i Sverige finns bara en färg, en mer gråaktig.
Verksamheten fortsätter vanligen fram till december. Mellan januari och mars väntar utlastning av material. Som produktionsledare ser Stefan till den dagliga ruljangsen.
– Jag började på Folke Edlunds Åkeri som 15-åring, där fick jag lära mig mer än på skola, och det är lika roligt än i dag. Utvecklingen, friheten och att man får vara mycket ute i naturen. Och utmaningen; när det gäller miljöbiten har vi många regelverk att hålla oss inom.
På fönsterbrädan inne på kontoret står två glasburkar fyllda med stenar i storleken 2,6 respektive 4,8 – i detta fall för prydnads skull, annars används de mestadels till halkbekämpning. Bakom skrivbordet sitter Elisabeth Jonsson. Vid frågor och beställningar är det henne kunderna får prata med.
– Det är en djungel, man blir aldrig fullärd, säger hon om de många olika grus- och stentyperna. Den vanligaste frågan jag får är vad man ska ha på garageuppfarten. En del väljer slitlager som packas och blir hårt, andra vill få det snyggt med makadam.
Utanför åker ännu en lastbil förbi efter att ha vägt sig på den intilliggande vågen.
– Jag trivs bra här och jag gillar att prata skit med chaufförerna. De ringer när det strular med invägningen. Då löser vi det.
I en stor krossmaskin jobbar underleverantören Andreas Lidström från Lidströms kross. Ljudnivån är hög när de stora stenarna blir till småsten av typen 0-16. En sållduk släpper igenom rätt dimensioner, övriga stenar skickas på retur via ett band för att bearbetas igen. Senare delas de upp i storlekarna 0,4, 4,8 och 8,16.
– Jag har aldrig gjort annat, säger Andreas. Vi åker runt i både Västernorrland och Norrbotten, man får träffa mycket folk. Nu är vi här i åtta veckor, sedan ska vi vidare till Hemling.
I familjeföretaget grundat 1967 finns numera även hans 19-åriga dotter Isa.
– Det är roligt och spännande, säger hon om branschen och att jobba med sin pappa.
En traktor stannar till och kollegan Andreas Olofsson hoppar ut.
– Det är ett givande jobb, jag skulle aldrig byta, säger han. Många tror att vi bara sitter och krossar men det är mycket runtomkring också, med prover för att se hur hårda och sega stenarna är, beroende på ändamålet.
Liknande provanalyser görs även i labbet hos Wallbergs i Gålnäs, Örnsköldsvik, där bland andra Johnny Åberg och Johanna Sångberg arbetar. De prover som skickas från deras egna täkter genomgår här en hårdför kvalitetskontroll för att säkerställa att alla ställda krav uppfylls, både för kundernas räkning och för sin egen, vare sig det gäller produkter till vägbygge eller betongplattor. Ett flertal maskiner i lokalerna hjälper till att sortera, tvätta, väga och utreda ett materials sprödhet eller nötning under lång tid – exempelvis mot dubbdäck.
– Det är ett utvecklande jobb, att hitta kostnadseffektiva och gröna lösningar tycker jag om, säger Johanna som likt Johnny trivs ypperligt i företagets nyrenoverade lokaler.
Att de båda företagen är verksamma i en framtidsbransch är något som är – bergsäkert.
– För att bygga hus, till betong, vägar och järnvägar – ja, till rubbet – kommer du alltid att behöva berg, fastslår Johanna Sångberg.