Ö-viksbor i förskingringen

Luft under vingarna

Varje månad klickar över 11 miljoner människor i gång hans videor på de youtubekanaler som förutom honom själv avlönar ytterligare sex personer. Under jul och nyår var Petter Hörnfeldt hemma i Örnsköldsvik.
– Nu går det bra, säger flygkaptenen.

När Petter Hörnfeldt som fjortonåring fick en flyglektion i present väcktes ett intresse som kommit att definiera hela hans vuxna liv. Efter luftfärden högt ovanför Gideå flygplats och barndomshuset i Västerbillsjö gick resan i gymnasieåldern vidare till en pilotutbildning i Västerås. Sedermera anställd på Ryan Air blev Petter som 20-åring bland de yngsta att få flyga Boeing 737.

– Första gången jag själv satt bakom spakarna då var helt fantastiskt, att ha kontroll över så mycket kraft. Det roliga är också teknologin runtomkring, hur allt fungerar och hur man jobbar med stress, säger Petter som vid 25 års ålder avancerade till kapten.

Fyllda 42 kan han i dag även titulera sig youtubare. Året var 2015 när Petter letade efter en hobby vid sidan av jobbet.

– Det var min fru som sa: "Du tycker om att prata, starta en kanal på Youtube". Där hittade jag bara trötta piloter som ledsnat på sina jobb. I stället ville jag skapa något konstruktivt och ärligt ­– det finns både negativa och positiva saker med yrket.

Från blygsamma tittarsiffror har hans kanal Mentour Pilot med idogt arbete växt till att ha 1,7 miljoner följare och cirka 9 miljoner tittare per månad. Systerkanalen Mentour Now räknar dessutom in 300 000 följare och 2,5 miljoner månatliga tittare. I den senare ger Peter insikt i flygbranschen. Hur mycket semester har exempelvis en pilot och vad är egentligen problemet med flygplanstypen 737 Max? Men det är med Mentour Pilot och de långa och detaljrikt förklarande videorna om flygplansolyckor och incidenter som fått merparten av både tittare och reklampengar att ramla in. Så pass mycket att Petter för sitt youtubande kunnat anställa fyra grafiska designers, en manusförfattare och researcher – samt sin fru att sköta bokföringen.

– Olyckor kändes omoraliskt i början men jag förstod, eftersom jag tycker om tekniska detaljer, att om jag förklarar
hydraulsystemet på en 737:a inom ramen av en flygolycka – då lyssnar folk. Men jag koncenterar mig hellre på incidenter då ingen skadas. De sker i princip dagligen.

Så hur säkert är det att flyga?

– Extremt säkert. Jag funderar på en videoserie där jag jämför att köra bil med att flyga. Det skulle göra bilkörningen helt absurd, flyga är det säkraste du gör. Många som tittar på min kanal är flygrädda och deras rädsla har lättats av den enkla anledningen att de förstått vad som krävs, hur många sammanträffanden som måste ske, för att en olycka ska hända.

Efter framgången på Youtube har Petter tagit tjänstledigt från sitt pilotjobb i Spanien. Faktum är att den tilltänkta hobbyn gjort honom ekonomiskt oberoende.

Vad tror du gör branschen så intressant för andra?

– Flyget är ju ett brott mot naturlagarna. Folk tittar upp och ser en hundra ton metallpjäs åka förbi i 800 kilometer i timmen. Många har också en bild av piloter som människor med speciella förmågor, vilket naturligtvis är helt fel. Det är mer de tekniker vi använder än individuellt duktiga personer som gör flyget säkert.

Hur har du det i dag?

– Jag och min fru köpte en stuga i Nolås 2019, där är det fantastiskt. Vi åker hit flera gånger om året. Jag är så sjukt nöjd med alla val jag tagit. Hemligheten med att vara lycklig är känslan att styra över sin tid och det man gör. Pengar är ett sätt att nå dit, men de har inget värde i sig självt. Nu går det bra, nu drivs jag av det här så nu måste jag pumpa på. Sedan får vi se hur länge det håller. Folk kanske ledsnar, men då har jag haft en bra run och går tillbaka till flyget. Flyget är ju min passion.

3 frågor Petter ofta får

Sover piloter på jobbet?

– Väldigt sällan. I teorin kan en pilot sova 20 minuter mitt på vägen för att vara fit for fight, speciellt under långa flygningar när de klivit upp klockan fyra. Då är det extremt reglerat. Flygvärdinnorna måste med jämna mellanrum kontrollera att den andra inte somnat.

Måste verkligen mobilerna stängas av?

– Det måste de. Om du haft en mobil i gång och lyssnat på radio vet du hur det kan låta. "Bipp-biddibipp..." Vi får störningar. Problemet är att mobilerna inte fungerar på höjden och när planet kommer inom räckvidd har du plötsligt 180 stycken som kopplar upp sig mot masten samtidigt. Är det irriterande; Absolut. Är det farligt; Ja, kanske. Vi föredrar att inte ta den risken. Så rätt sätt är att sätta på flight mode. Det gäller även för din dator och klocka.

Vad är den vanligaste anledningen till att något går fel?

– Piloterna, tyvärr. Planen är så våldsamt tekniskt bra i dag. Det är just på grund av de mänskliga faktorerna vi alltid sitter två, så att vi verifierar varandra. Om flygledningen säger något ifrågasätter vi det. Misstag fångas hela tiden upp, därför händer det så sällan saker.

 

Mer om Petter:

Även om vissa sjukdomar är diskvalificerande kan vem som helst bli pilot, menar Petter Hörnfeldt, uppväxt i Västerbillsjö. "Se bara till att göra simultankapacitet- och stresstester hos en flygpsykolog innan du betalar en miljon till en kommersiell flygskola. Då får du veta att om du är lämplig att anställa, i stället för att höra det efteråt".

 

Till sina videor använder Petter Hörnfeldt Microsoft Flight Simulator och Xplain 11 och 12 som grund. Därtill integrerar han egen grafik. Det populäraste klippet bland tittarna handlar om flygplanskraschen på Teneriffa 1977, då två Boeing 747 kolliderade på Los Rodeos flygplats.

Publicerat