ÖKKV förfogar över en av landets mest omfattande konstnärsverkstäder i sina lokaler i Kulturfabriken. Nu har den kompletterats med en litografipress med 70 tillhörande litografistenar, vilket sägs vara en av de största samlingarna i norra Europa.
– Väldigt roligt att det här blivit av. Nu har vi en verkstad där vi kan arbeta med alla grafiska tekniker – högtryck, djuptryck och numera även plantryck, säger ÖKKV:s ordförande Mats de Vahl och berättar att man började diskutera en litotryck för fyra-fem år sedan och då fick kontakt med Anna-Lena Huss Nyström och Christer Nyström.
Anna-Lena och Christer bor i Sundsvall där Anna-Lena under 38 år drev Galleri Sinklar. Hösten 2020 tog den konstepoken slut men konstintresset finns förstås kvar och paret har en stark anknytning till Örnsköldsvik där de har sitt sommarhem.
Förutom en komplett utrustning för att framställa litografier har Anna-Lena och Christer skänkt ett verksamhetsbidrag till ÖKKV på 75 000 kronor.
– Det kostar att hålla sånt här i gång, säger Anna-Lena när hon motiverar bidraget.
Dessutom ska ett konstnärsstipendium instiftas. Stipendiet är tänkt att bli på 25 000 kronor och ska delas ut under tre år. Kriterierna för stipendiet är däremot ännu inte stipulerade.
– Vi styr gärna upp det i samarbete med er, säger Mats till Anna-Lena och Christer.
– Ändamålet för stipendiet är förstås att konstnärerna ska använda den litografiska tryckmetoden, säger Christer, som tillsammans med sin hustru är mycket glada över att det nu finns möjlighet att trycka litografier med den här gamla hantverksmetoden i Örnsköldsvik.
– De har skapat en väldigt gedigen och fin miljö här. För Christer och mig som är uppvuxna i Örnsköldsvik är det väldigt kul att det här nu hamnat i vår stad, säger Anna-Lena.
Att bemästra den här grafiska metoden kräver en hel del kunnande och på plats i Kulturfabriken när litografistationen invigdes fanns bland andra ÖKKV-medlemmarna Ann-Kristin ”Anki” Källström från Ramvik och Nic Langendoen från Umeå som båda medverkat vid ”Litolyftet” hos Konstlitografiska Konstnärsverkstaden i
Tidaholm för några år sedan. Anki har också varit i Dresden i Tyskland för att lära sig av professionella tryckare. Även ö-vikskonstnären Evelina Sondell deltog vid förra årets litografisymposium i Tidaholm. Evelina lärde sig också tekniken under sin utbildning vid konsthögskolan i Oslo.
7ans reportageteam fick en snabbgenomgång av den komplicerade tekniken, och man kan konstatera att det inte bara är att mata in en bild i en maskin och trycka på print. Först slipas stenen med karborundum av olika finhetsgrad beroende på vilken yta man vill ha på stenen. Sedan tecknar eller målar man på stenen med fettbaserade kritor eller tusch och därefter bestryks stenen med gummi arabicum som tränger in i stenen, utom i de partier som är täckta med färg. Bilden etsas in i stenen med olika blandningar och sedan valsar man in färg i flera lager och provtrycker efterhand tills man når det resultat man vill ha.
Själva tryckningen, och även slipningen, är ett rätt tungt arbetsmoment då stenen matas in i tryckpressen.
– Man får ta i, säger Nic och ler. Jag tycker det här är så otroligt roligt, jag gillar att det är så mycket gediget hantverk i den här tekniken.
Anki poängterar att det även går att kombinera den här över 200 år gamla trycktekniken med modern teknik, och hon blir närmast lyrisk när hon berättar om litografi.
– Det gäller att lyssna på stenen. Jag upplever ett magiskt ögonblick när jag slipat stenen och närmar mig den, då är det något som händer mellan mig och stenen.
ÖKKV har ett åttiotal aktiva medlemmar och nu hoppas ordföranden Mats de Vahl att många vill prova på att jobba med den här tekniken.
– Det här känns jätteroligt för verkstan och det blir säkerligen någon utställning framöver med litografier tryckta i den här pressen.