Miljö

Örnsköldsvik med grön flygplats

Redan nu är den egna verksamheten fossilfri vid Örnsköldsviks Airport och om bara fem till tio år kan ett eldrivet plan för 30 passagerare vara verklighet.– Vi gör allt för att förbereda oss för elektrifieringen av flyget, säger Robert Gyllroth, vd för det kommunala flygplatsbolaget.

Grön Flygplats är ett fyraårigt klimatprojekt som vill ena de regionala flygplatserna i Sverige för ett hållbart resande med stöd från Europeiska regionala utvecklingsfonden. Visionen är en framtid utan utsläpp och med minskade avstånd mellan människor. Projektets syfte är att skapa klimatsmarta flygplatser, ett fossilfritt inrikesflyg 2030 och ett fossilfritt svenskt flyg 2045.
Projektet har pågått sedan 2019, avslutas i augusti och har stöd från den europeiska regionala utvecklingsfonden.

En elflygturné gästade nyligen Örnsköldsvik där inbjudna gäster från kommunen och näringslivet fick nyttig information och möjlighet att få provflyga ett litet tvåsitsigt och ultralätt elflygplan.

Grön Flygplats jobbar för att Sverige ska bli världens första fossilfria land och via projektet skapas möjligheter att tanka fossilfritt flygbränsle och att ladda elflygplan efterhand som tekniken utvecklas. Tanken med projektet är att även bidra till att förstärka arbetet med att utsläppen från flygplatsernas verksamhet på marken minskar, skapa ännu bättre förutsättningar för det hållbara resandet och möjliggöra att nya smarta produkter och tjänster skapas.

– Grön Flygplats driver tillsammans med oss också på utvecklingen för att få fram en storskalig produktion av inhemskt biodrivmedel för flyg genom att få fler att köpa biobränsle och deltar i projekt som driver på utvecklingen av el- och hybridflygplan, säger David Hild, vd för den ekonomiska föreningen Fly Green Fund.

För närvarande finns det ingen specifik definition av "gröna flygplatser" i Sverige eller någon officiell certifiering som utser en flygplats. Däremot har flera flygplatser i Sverige vidtagit olika hållbarhetsåtgärder för att minska sin miljöpåverkan och främja hållbar utveckling.

– Vi driver ett antal miljöfrågor. Solceller, vätgas och hur vi kan lagra energi är två exempel och vi mäter ofta hur mycket energi som behövs nu och vad vi beräknar att behöva i framtiden. Mycket befinner sig i ett planerings- och forskningsstadie så vi har några år på oss, säger Robert Gyllroth.

Så att ensidigt peka på att flyget enbart är en miljöbov är en orättvis beskrivning. Snarare att branschen onekligen har hunnit en ganska imponerande bit på en lång resa. Flyga kommer vi alltså med stor sannolikhet göra även i framtiden. Och som David Hild framförde:

"Ett par kilometer väg eller järnväg kan ta dig ett par kilometer, ett par kilometer startbana kan ta dig varsomhelst." 

Medverkande flygplatser i Sverige

Arvidsjaur, Borlänge, Gällivare, Hagfors, Halmstad, Hemavan Tärnaby, Höga kusten, Jönköping, Kalmar Öland, Karlstad, Kristianstad, Linköping, Ljung-
byhed, Lycksele, Mora-Siljan, Norrköping, Pajala, Skellefteå,
Stockholm-Västerås, Sundsvall-Timrå, Torsby, Trollhättan-
Vänersborg, Vilhelmina, Växjö-Småland, Ängelholm-
Helsingborg, Örebro och Örnsköldsvik.

Publicerat