GULDEXTRA

Tidningen 7 är Årets lokala magasin

Under branschgalan i Stockholm tog Tidningen 7 hem två priser – däribland det åtråvärda ”Årets lokala magasin”.
– Det här har vi jobbat och kämpat för länge, säger 7ans säljchef Peter Eskelind.

Den gångna helgen samlades Sveriges många gratistidningar i Stockholm för de årliga branschdagarna, ett evenemang som växt sig stort och under fredagskvällen kröntes med den lika mycket emotsedda som välbesökta prisgalan under vilken tolv utmärkelser delades ut.

Och när den sista strålkastaren slocknat stod det klart att Tidningen 7 kunde ta med sig den prestigefyllda statyetten för ”Årets lokala magasin” hem till Örnsköldsvik.

– Det här har vi jobbat och kämpat för länge, säger 7ans säljchef Peter Eskelind som på plats representerade Tidningen 7 tillsammans med reporter Tommy Ehlin.

Årets lokala magasin delas ut till den tidning som enligt en rad kriterier bland annat erbjuder läsaren en positiv tidningsupplevelse i form av relevant, aktuellt och journalistiskt lokalt innehåll samt har en hushållstäckning i spridningsområdet om minst 90 procent.

Peter Eskelind fortsätter:

– Priset är en jättefin bekräftelse på det jobb vi lägger ned varje vecka, året runt – äntligen står vi här som bäst i Sverige. Vi vet att våra läsare och kunder uppskattar oss och 7ans sätt att göra tidning har under alla år varit intressant hos andra gratistidningar; att vinna den här kategorin är ytterligare ett bevis på att vi gör rätt och är en viktig lokal aktör.

Tidningen 7 nominerades också i kategorin ”Årets reportage sport/kultur” – och även där blev det vinst, då för artikeln ”Stefan Löfven – För Nöjes Skull” signerad Tommy Ehlin. Artikeln eller reportaget ska spegla det som sker i det lokala samhället, vara engagerande, erbjuda en intressant och bra upplevelse och beröra den lokala läsaren. I kategorin bedömer juryn även val av ämne, stil, språkbruk och intervjupersoner utifrån den lokala läsarens perspektiv.

– Mycket roligt och hedrande, säger Tommy Ehlin.

Publicerat