Motor

Martin mäter och mappar

För motorentusiasten är effektmätning och mappning av bilar välbekanta begrepp men för gemene man kanske lite mer okänd terräng. Vi hälsade på i Martin Gunnarssons garage för att reda ut begreppen.

Under namnet Martins Garage har han drivit företag sedan 2021 men att koppla in och mappa märkesoberoende styrboxar i bilar åt vänner och bekanta har Martin Gunnarsson gjort i många år. Det leder oss till vår första rätt grundläggande fråga till Martin. Vad är egentligen en styrbox?

– Styrboxen är en dator i bilen som styr insprutningen och hur motorn ska fungera, förklarar Martin. Att mappa är ett annat ord för kalibrering eller motoroptimering. Syftet är att få motor och kringutrustning att gå säkert och bra samtidigt som allt är anpassat efter ändamål och bilägarens önskemål.

Huvudspelaren i Martins garage är en bromsbänk, en så kallad navdyno, som han byggt ihop på egen hand. Med den kan han effektmäta bilens motor, upp till cirka 1 700 hästkrafter, utfärda effektintyg eller mäta och göra justeringar så att motorn presterar maximalt.

­– Genom att köpa separata delar och bygga själv fick jag ner kostnaden på dynon. Jag hade först tänkt mäta på rulle som är lättare att bygga men den här lösningen, med hubbar som monteras med adaptrar direkt på navet, har många fördelar.

Navdynon ger samma resultat oavsett vilket skick däcken har så olika mättillfällen går alltid att jämföra. Dessutom finns det ingen risk för hjulspinn. En annan fördel är att Martin kan låsa på ett visst antal varvtal för att reglera laddtrycket och justera exakt.

Bland kunderna finns bilentusiaster som bygger om fordon och byter motor men även de som tävlar i bilsport och vill få rätt effekt för bästa prestation på bana. Gemensamt har de att de uppskattar att Martin nu kan erbjuda tjänsten i Örnsköldsvik.

– Tidigare var de tvungna att åka till Sävar utanför Umeå eller Sundsvall så det var nog efterlängtat. Det har spritt sig ryktesvägen och har helt klart varit större intresse än väntat.

 

En återkommande kund är Jim Nordquist som tävlar i drifting. Med sin bil, en Nissan S14, slutade han för säsongen på en fin tredje-plats i totalen i riksmästerskapet Swedish Drift Series 2022 Semi-PRO.

– Vi sätter Jims bil i dynon när han tycker att något känns konstigt eller om han har gjort förändringar som kräver justeringar. På den här bilen styr vi allt, som vatten-pumpen, fläktar och även servopumpen för att få full prestation i driftingen.

Inför en effektmätning får kunden en checklista att gå igenom, så att tiden på plats ska kunna nyttjas optimalt och säkert. Det får till exempel inte finnas bränsle-läckage och alla vätskor ska vara påfyllda.

– En mappning tar ofta fyra timmar och det är sällan bilen går så hårt som i dynon. Det är som att köra i en jättebrant uppförsbacke. Det vanligaste som krånglar är bilens wastegate, som reglerar laddtrycket.

Martin kopplar på hubbarna på naven och drar fram stora fläktar som placeras framför bilen för att simulera fartvind så att bilen inte går upp i för hög temperatur. En dator kopplas till bilens styrbox och på skärmen visas mätare med effektsiffror.

– Bland entusiasterna kallas det här ibland för en drömkrossare. De tror och hoppas ofta på mer effekt i motorn än vad mätningen visar. För den som vill ha ett intyg på att bilen är gatulaglig är det ofta tvärtom, då är kunden nöjd med låg effekt.

Martin delar med sig av tips till den som vill höja effekten. Det kan handla om att byta munstycken på en förgasare eller göra justeringar i styrboxen för att anpassa hur mycket bränsle och tändning motorn får men vissa saker går inte att justera om det är felbyggt från början.

– Jag brukar alltid vara tydlig med att det handlar om att ha rätt effekt, inte nödvändigtvis mest effekt. Höga dynosiffror vinner inga race, det är kombinationen mellan förare och effektkurvans utformning som gör det.

Publicerat