Möjligheten att köra elbil öppnades för Tomas Dannberg och Johan Andersson när deras arbetsgivare tog beslutet att det var det enda valet för den som kör tjänstebil. Företaget var tidigt ute med elhybrid som tjänstebil och sedan april förra året är det helelbil som gäller för nya tjänstebilar.
– Jag har kört min Polestar i ett år nu och räckviddsångesten jag kunde känna första månaderna finns det ingenting kvar av längre, säger Tomas. I stället har mitt körmönster förändrats och resandet i tjänsten är behagligare nu.
Tomas kör på norra Sverige, från Sundsvall och uppåt. Kunderna är där de är så det blir samma rutter och numera vet han var det går att ladda och han har även hittat sina favoritplatser.
– Till Sundsvall och tillbaka kan jag köra på en laddning om jag startar med fulladdat batteri. Sommartid kommer jag 35 mil på en laddning. När jag kör längre, som till Luleå, vet jag att jag får en paus på 20-25 minuter efter två timmar för att ladda och då kan jag passa på att kolla igenom mailen som jag annars skulle ha gjort på kvällen på hotellrummet.
Även körsättet har förändrats för Tomas som planerar körningen mer noga nu än tidigare.
– Jag är ute i mer god tid nu så att jag kan välja att ligga kvar bakom en lastbil i stället för att köra om. När jag körde fossilt reflekterade jag inte över om bilen drog 0,5 liter milen eller 0,7. Nu är jag fullt medveten om hur min körning påverkar batteriet. Att köra elbil är dessutom både enkelt, smidigt och tyst.
Johan har valt att investera i en begagnad helelbil som andrabil, en laddbox och en mindre solcellsanläggning.
– Många säger att det är för dyrt med elbil och visst är det en stor investering men det är ungefär som med ett värmesystem, säger Johan. Jämfört med en värmepanna är värmepumpen en dyr investering men på sikt blir den billigare. Elbilen är dyr att köpa men du kan ladda den för en krona per kilowatt-timme och i vårt fall med gratis el från solcellerna.
Laddboxen som Johan har vid bostaden kostade runt 15 000 kr men det finns ett bidrag till privatpersoner för investeringar i grön teknik, med ett skatteavdrag på max 50 000 kr per år som numera gäller både för arbets- och materialkostnad.
– Vår solcellsanläggning ger mer el på ett år än vi kör upp på våra två bilar och andrabilen, som bara går mellan bostaden, jobb och mataffär, laddar vi enbart hemma. Det är en riktigt skön känsla att komma till en nyladdad bil varje morgon.
– Jag har räknat på kostnaden och om jag laddar bilen hemma blir kostnaden två till tre kronor per mil. Att ladda på operatörernas stolpar varierar i kostnad men med långsam laddning blir det runt sex kronor per mil.
En vanlig fråga som elbilsägare får är om det verkligen fungerar att hitta laddning överallt.
– Visst kan det vara problem i inlandet men om du ser till att kolla upp laddmöjligheterna i förväg och planerar din resa fungerar det, säger Tomas. Det finns bra karttjänster som visar var det finns laddare, vilka operatörer som äger dem och om de är lediga.
– Det finns en sak som behöver förbättras för att underlätta laddningen, säger Johan. Det är många operatörer på marknaden och de har alla egna lösningar för betalning med tagg eller i app. Du kan inte betala med kontokort som när du tankar fossilt. Jag körde elbil fram och tillbaka till Mora en gång och fick ladda ner sju olika appar för att kunna ladda längs vägen.
Elbilen har lång livslängd och enligt Johan pratas det om bilar som gått upp emot 100 000 mil som taxi. Tidigare fanns det en osäkerhet kring hur länge batterierna håller men det har visat sig att de håller länge.
– Det finns en jämförelse på antal rörliga delar där en fossil bil har runt 1 700 medan elbilen har 18. Det är färre saker som kan gå sönder helt enkelt.
Ur ett livscykelperspektiv tvistas det ibland om elbilen verkligen är bättre för miljön än fossildrivna bilar när produktionen av bilen och den el som förbrukas räknas med.
– Elbilen har en helt annan energiutväxling där du får ut över 90 procent energi från den el du stoppar in i batteriet medan motsvarande siffra när du tankar fossilt bränsle bara är 30 procent, säger Johan. Det finns siffror som visar att en ny elbil är bättre för miljön redan efter 1 500 mil trots att den genererar ganska stora utsläpp i produktionen.
Att det finns en tröskel att komma över för att en privatperson ska investera i en elbil är både Johan och Tomas medvetna om men de är också rörande överens om att de har gjort rätt val.
– Jag törs nog påstå att när du väl har börjat köra en elbil kan du inte tänka dig att gå tillbaka till fossilt, säger Tomas.
Några elbilsbegrepp:
Elbil, förkortas BEV: har bara batterier som kraftkälla. Laddas via växelström eller likström.
Laddhybrid, förkortas PHEV: har både el- och förbränningsmotor samt ett batteri som laddas via växelström.
Växelström (AC): finns i våra elnät. Strömmen byter riktning med viss frekvens.
Likström (DC): batterier lagrar och levererar likström. Strömmen går i samma riktning hela tiden.
Hur lång tid tar det att ladda?
Laddtiden beror på storleken på batteriet, hur tomt det är och vilken effekt du kan ladda med.
Normalladdning
Effekt 2,3 kW (10A) och uppåt.
Hemma och på arbetsplatser.
Står för runt 90 procent av laddningsbehovet.
Laddtid 8-15 timmar.
Destinationsladdning, semisnabb
Effekt 7-22 kW AC.
Vid köpcentrum, hotell, parkeringshus.
Laddtid 1-5 timmar.
Snabbladdning
Effekt >50 kW DC
Vid knutpunkter och transportkorridorer.
Laddning för att förlänga räckvidd.
Laddtid 20-30 minuter för 80 procent laddning.