Games 2 Go UF
Jonathan Vigren och Klara Hörnfeldt läser tredje året på Ekonomiprogrammet och har tagit fram ett sällskapsspel där alla kan vara med.
– Jag var på resa med familjen och vi satt på hotellet och försökte komma på något att göra tillsammans, säger Jonathan. Där fick jag idén till ett spel.
När Jonathan presenterade idén för Klara tänkte hon direkt på en bokstavslek från när hon var liten. De slog ihop sina idéer och skapade ett spel som kommer med uppmaningen att lägga undan mobiltelefonerna.
– Vi har ju nästan alltid en telefon mellan oss, säger Jonathan. Det här är ett spel som låter oss vara mer närvarande när vi möts.
På den regionala mässan placerade sig Games 2 Go på andra plats i tre kategorier vilket gav en plats på finalmässan.
Roligast med UF: Att få träffa alla kunder och visa upp en produkt vi själva är stolta över.
High Coast Art UF
Alice Fallenmark Byström och Ebba Almén läser tredje året på Teknikprogrammet. Deras gemensamma intresse för naturen och att skapa resulterade i en målarbok för vuxna. De tog hem segern i kategorin Årets vara på den regionala mässan och tror sig veta vad som ligger bakom framgången.
– Vi har nischat oss och skapat något som verkligen är vi och som anknyter till naturen här i Höga Kusten, säger Ebba.
– Många UF-företag säljer färdiga produkter som de köper in, men vi har verkligen skapat vår målarbok från grunden, säger Alice som ritat alla illustrationer.
Roligast med UF: Att vi har fått jobba så mycket tillsammans och fått göra vår grej.
Concrete Design UF
Natalie Ahrell, Linnéa Fjellström, Maja Eriksson och Moa Olsson läser tredje året på Ekonomiprogrammet. Efter en del sökande hittade de inspiration till en unik ljuslykta i betong som de gjuter själva och målar med guldfärg på insidan. En tidskrävande process som belönades med priset Årets hantverkare på den regionala mässan.
– Det har varit roligt att göra något kreativt eftersom vi går en teoretisk linje men det har också varit väldigt tidskrävande och svårt att få till produktionen ibland, säger Maja.
Tjejerna sålde överraskande bra på mässan i Sundsvall eftersom de omedvetet lyckats hitta ett produktnamn som passar väldigt bra i just drakarnas stad.
Roligast med UF: Att vi fått så fin respons på produkten och bra inblick i vad företagande innebär.