Under 2018 så var svarstiden hos 112 i snitt på 11,2 sekunder, vilket är den bästa svarstiden på årsbasis sedan 2013. Detta trots att det togs emot 200 000 fler samtal under 2018 jämfört med föregående år. Att svarstiden var bättre under 2018 tros ligga i att att SOS Alarm för första gången sedan 2006 fick ett fullt finansierat alarmeringsavtal och därmed bland annat kunde satsa på personalförstärkning.
Det nationella informationsnumret 113 13 såg rekordmånga nummer under året, 23 824, vilket går att jämföra med 8 109 samtal under 2017. Sommarens många skogsbränder ledde till att SOS Alarm uppmanade befolkningen att vända sig till informationsnumret istället för nödnumret för att få information, vilket ledde till de rekordmånga samtalen.
Även antalet skickade VMA såg rekord under 2018. Totalt skickades 54 VMA ut under året, och rekorded beror även där på grund av sommarens skogsbränder. Under 2017 blev det också möjligt att skicka mer precisa VMA till folk i ett visst område vilket hjälpte till att utöka antalet skickade VMA.