Allt fler blir varse om vilket viktig samhällsuppgift Sjöräddningssällskapet fyller och det är fortfarande många som tror att sjöräddning finansieras med statliga medel. Men det handlar om en ideell förening som räddar liv, står för över 70 procent av sjöräddningen i Sverige och finansieras med hjälp av gåvor, medlemskap och massor av ideella insatser. Verksamheten i Örnsköldsvik startade 2009 och och har i dagsläget cirka 30 frivilliga sjöräddare. Stationen ligger vid gamla järnvägsområdet nära Örnsköldsviks gästhamn och inom 15 minuter är räddningen på väg när larmet går.
Ur räddningssynpunkt har det så här långt varit en positiv sommar. Inga olyckor med dödliga utgångar och samtliga insatser har varit lyckade.
– Det har fungerat bra och det är vi tacksamma för, säger Lennart Byström.
Alla är välkomna att ansluta sig till sällskapet och för att bli livräddare måste du vara simkunnig, vara äldre än 16 år och ha ett intresse för livet till sjöss.
– Vi är inga poliser och vår enda uppgift är att göra vårt bästa för att hjälpa nödställda. Rådet är att alltid ha flytväst och att inte slarva med vårrustningen, säger Andreas Åsander.
RS Örnsköldsvik har ett närmare 50 sjömil stort område att vaka över.
– Det ställer krav, men vi klarar driften med pengarna vi får in via insamlingen av tomburkar och petflaskor. Det är en viktig intäkt för oss, säger Magnus Sällström.
Han och hans kolleger samt övriga invigda drömmer om att stationen i Örnsköldsvik så småningom ska uppdateras med en räddningsbåt av Victoria-klass. Men när och om den drömmen slår in står fortfarande skrivet i stjärnorna.
– Vi kan bara hoppas, men vi har ett gott samarbete med räddningstjänst, sjukvård, polis och kustbevakning och ett starkt stöd från företag och privatpersoner. Det är bara fortsätta att hålla tummarna för en båt som kan hålla hög fart i hårt väder, säger Magnus Sällström.
Sommarens larm
15 maj: Saknad seglarLarm om en saknad segelbåt mellan Härnösand och Ulvön.
21 maj: Ankarlina i propellernHemfärden från Trysunda blev något försenad för en medlem som hade otur.
8 juli: Misstänkt förlisningRapport om bubblor och skum inom ett begränsat område ledde till utryckning. Larm från JRCC från en person vid Balesudden.
10 juli: KylningsproblemTrasig kylvattenpump ledde till bogsering.
16 juli: Motorhaveri i segelbåt Förmodat igensatt bränslefilter ledde till bogsering.
19 juli: Sjöambulans prio 2 En vandrare på Höga Kustenleden fick andningsproblem vid Balesudden.
20 juli: Motorkrångel Luft i dieselledning – bogsering.
21 juli: Motorhaveri Motorhaveri i Trysunda. Bogsering till fastland.
21 juli: Startproblem Problem med startmotor i bleke ledde till bogsering för medlem.
22 juli: MotorhaveriHavererad motor ledde till bogsering.
23 juli: Instängd i kantrad båt En segelbåt med åtta personer ombord kantrade på förmiddagen vid Skommarskaten.
28 juli: Havererad motor Motorhaveri i en större trämotorbåt ledde till bogsering.
4 augusti: Grundstötning Båt på grund vid inloppet till Ulvön med skador på propeller och drev.
12 augusti: Låg oljenivå Medlem med motorproblem på grund av låg oljenivå.
12 augusti: Sjöambulans prio 2 kontaktad av SOS om transport från Trysunda.