”Koll på hemtjänsten” är ett utvecklingsarbete som pågår inom samtliga hemtjänstgrupper och som även involverar kommunens biståndshandläggare. Syftet är att genom en kvalitetssäkrad process leverera bästa tjänst till varje brukare, skapa en god arbetsmiljö med bemanning efter behov och därmed rätt användning av ekonomiska resurser. En ökad medborgarnytta och en effektivare verksamhet.
”Koll på hemtjänsten” startade våren 2016 och innefattar bland annat säkring av informationsvägar, processkartläggningar, behovs- och tidsanalyser, handledning och utbildningar.
Konkreta mål som satts upp är att:
- alla brukare ska känna till vem som är hans eller hennes kontaktperson
- alla brukare ska ha en uppdaterad genomförandeplan
- medarbetarnas arbetstid ska till 70 procent utföras hemma hos brukare
- överenskomna insatstimmar enligt genomförandeplan ska utföras till minst 95 procent
- brukarnas upplevelse av nöjdhet, trygghet, bemötande och tillräckligt med tid ska öka.
Tillitsdelegationen kommer vid besöket i Örnsköldsvik att få en redovisning av ”Koll på hemtjänsten” samt även besöka en hemtjänstgrupp för att ta del av hur utvecklingsarbetet genomförs i praktiken.