Sveriges kommuner och Landsting har presenterat sin årliga undersökning av innehåll och kvalitet på kommunernas webbplatser, ”Information till alla”. Inför årets undersökning har inriktning och metod förändrats en del och resultatet är därför inte direkt jämförbart med tidigare år. Kommunerna har själva fått uppge i vilken utsträckning det går att finna svaren på 250 specifika frågor fördelade över kommunens olika serviceområden.
– Att vi själva fick leta svaren var en bra möjlighet att få ett utifrånperspektiv och att tydligare se förbättringsmöjligheterna, säger kommunikationschef Helén Sahlin. Resultatet är bra men det finns absolut utrymme för förbättringar, till exempel när det gäller information om resultat och jämförelser.
Nyheter/Reportage
Gott resultat för Ö-viks hemsida
Resultatet för Örnsköldsvik kommun i SKL:s webbplatsundersökning blev att webbplatsen ger svar på 85 procent av frågorna. Det är i nivå med förra året då externa granskare fann svar på 86 procent av frågorna. Landets bästa värden låg i årets självskattning på 96 procent.
Publicerat