Örnsköldsvik är dessutom en av de städer där sällanköpsvaruhandeln utvecklas positivt, vilket främst beror på en god tillväxt inom beklädnad, som har en tillväxt på 5,3 procent i jämförelse med föregående år.
– Det blir alltmer tydligt att en etablerad satsning på en levande stadskärna i samverkan mellan kommun, fastighetsägare och näringsidkare stärker stadskärnans attraktionskraft både lokalt och regionalt, säger Christina Friberg, platsansvarig/stadsutvecklare vid Fastighetsägarna MittNord.
Ett annat område där Örnsköldsvik ligger i framkant jämfört med övriga undersökta kommuner är utvecklingen av annan service, såsom frisörer, hud-, kropps- och friskvård, biografer, muséer, verkstäder etcetera. Där har Örnsköldsvik en årlig tillväxttakt på 16,4% och närmste stad efter det är Gävle på 11,3 procent.
Framför allt förklaras tillväxten av att branschen hud-, skönhets- och kroppsvård har varit väldigt expansiv under året. En annan näring som har haft ett uppsving under året är restaurangnäringen, som haft en tillväxttakt på 9 procent, vilket är en stor ökning i jämförelse med de senaste fyra åren.